نقد و بررسی پورشه ماکان T

پورشه ماکان T

پورشه ماکان از سال ۲۰۱۴ به تولید رسید. این کراس اور خوش ساخت در ابتدا با موتور ۴ سیلندر به فروش رسید و با توجه به عطش مشتریان پورشه به سرعت و قدرت بیشتر نسخه های ۶ سیلندر آن نیز وارد بازار شد. اما در حال حاضر با توجه به افزایش قیمت سوخت و افزایش مالیات خودروهای بنزینی شرایط تغییر یافته است.

نسخه های ۴ سیلندر پورشه ماکان مدت ها قبل از فهرست ماشین های قابل سفارش حذف شدند. اما اکنون و پس از فیس لیفت سال ۲۰۱۸ این موتورها مجددا به لیست سفارش بازگشته اند. جالب است نسخه های ۴ سیلندر با نام پورشه ماکان و پورشه ماکان T عرضه می شوند و این برای نخستین بار است که نشان T برای یک خودروی غیر اسپرت استفاده می شود. حرف T مخفف واژه Touring بوده و در پورشه به خودروهای اطلاق می شود که بهترین تجربه رانندگی را بدون قدرت زیاد ارائه می دهند.

پورشه ماکان T با موتور ۲ لیتری توربوشارژ قادر به تولید ۲۶۱ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور است که با نسخه پایه مشابه است. البته این مدل با پکیج Sport Chrono شتاب صفر تا صد را به میزان ۰.۲ ثانیه بهبود می بخشد و در مدت زمان ۶.۲ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر می رسد.

پورشه ماکان T 2

پکیج یاد شده تغییراتی را در این خودرو ایجاد نموده که به آنها اشاره می کنیم. فنرهای فولادی به اندازه ۱۵ میلی متر کوتاه شده اند. همچنین دمپرهای تطبیقی PASM نیز به این سیستم افزوده شده که البته می توان فنرهای بادی را نیز سفارش گذاری کرد. میله های رول بار استفاده شده در قسمت جلو استحکام بیشتری داشته و سیستم ۴ چرخ محرک و سیستم کنترل پایداری برای افزایش چسبندگی تعبیه شده اند. از جمله تغییرات ظاهری این پکیج رینگ های ۲۰ اینچی، اسپویلر عقب و ضربه گیرهای خاکستری روی سپر هستند که مجموعا ۵۰۰۰ پوند هزینه خواهد داشت.

پورشه ماکان T در بین پورشه ماکان و پورشه ماکان S قرار می گیرد. با این حال وجه تشابه این خودرو بیشتر به پورشه ماکان پایه است چرا که با وزنِ حدود ۲ تن این خودرو چندان چابک نیست و عاشقان سرعت باید به سراغ مدل S بروند.

موتور ۲ لیتری این خودرو متعلق به فولکس واگن GTI است. این موتور ۲ لیتری برای یک خودروی هاچ بک کاملا کافی است و در کنار گیربکس هفت سرعته دو کلاچه شتاب بسیار خوبی را برای GTI به همراه می آورد. اما این موتور برای یک خودروی SUV با وزن بالا چندان کافی به نظر نمی رسد. حداکثر سرعت خودرو به ۲۳۲ کیلومتر بر ساعت می رسد که با توجه به وزن و حجم موتور قابل قبول است.

قیمت پورشه ماکان T از ۵۶۰۰۰ دلار آغاز می شود.

در ادامه به مقایسه ی مشخصات خودرو با مدل های S و GTS می پردازیم.

 

پورشه ماکان T پورشه ماکان S پورشه ماکان GTS
تعداد سیلندر ۴ ۶ ۶
قدرت (اسب بخار) ۲۶۵ ۳۸۰ ۴۴۰
گشتاور (نیتون متر) ۴۰۰ ۵۲۰ ۵۵۰
حداکثر سرعت (کیلومتر) ۲۳۲ ۲۵۹ ۲۷۲
شتاب ۶.۲ ۴.۸ ۴.۵
گیربکس ۷ سرعته خودکار ۷ سرعته خودکار ۷ سرعته خودکار
مصرف سوخت ترکیبی ۱۰.۷-۱۰.۱ ۱۱.۱-۱۱.۷ ۱۱.۳-۱۱.۷
وزن (کیلوگرم) ۱۹۴۰ ۲۰۰۵ ۲۰۳۵

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *