لکسوس LFA الکتریکی با گیربکس دستی!

لکسوس LFA نسخه الکتریکی

با ورود خودروهای الکتریکی پیشرانه های بنزینی به پایان عمر خود نزدیک می شوند. خودروهای الکتریکی نسبت به خودروهای بنزینی برتری های زیادی دارند اما در بحث لذت رانندگی برتری با پیشرانه های بنزینی است. لذت شنیدن صدای اگزوز و تکان های جزئی تعویض دنده در یک خودرو سوپر اسپرت در هیچ خودروی الکتریکی دیده نمی شود. اما اخیرا شرکت لکسوس به دنبال القای لذت های ماشین بنزینی در یک خودروی الکتریکی است.

همه چیز از اظهار نظر عجیب کوجی ساتو آغاز شد. او مدیرعامل شرکت لکسوس، مهندس ارشد، رئیس مسابقات GAZOO، افسر عملیات و مدیر ارشد برندینگ تویوتا است. احتمالا به زودی لقب “دانشمند دیوانه” نیز به گلچین پست های او اضافه خواهد شد! اما چرا؟

کوجی ساتو اخیرا در مصاحبه با تا گیر اعلام نموده است که آنها در حال آزمایش قرار دادن یک گیربکس دستی در لکسوس LFA الکتریکی هستند. او در حال حاضر در حال تلاش برای روی نرم افزاری است که بتواند حس تعویض دنده خودروی بنزینی را به خودروی الکتریکی اضافه کند.

او که در پروژه لکسوس Lc نقش مهندس ارشد را داشته گفت:” این سرگرمیِ من (گیربکس دستی خودروی الکتریکی) یک چیز دیوانه کننده است. من به دنبال تعامل بهتر بین راننده و خودروی الکتریکی هستم. من یک بعد دیگر از ماشین الکتریکی می خواهم و این در مورد کارایی خودرو نیست. من ماشین ها رو دست دارم و چیزهای متفاوتی از آنها می خواهم.”

این پروژه در صورت انجام قطعات بسیار شاخص خواهد بود. به طور کلی خودروهای الکتریکی از گیربکس دنده ای استفاده نمی کنند. زیرا آنها قادر هستند برخلاف موتورهای درون سوز حداکثر گشتاور را از دور صفر تولید کنند. همچنین موتورهای الکتریکی سرعت بالایی دارند به عنوان مثال موتور الکتریکی تسلا مدل S Plaid می تواند تا ۲۰ هزار دور بر دقیقه بچرخد. در صورتی که دور موتور لکسوس LFA بنزینی روی ۹۰۰۰ دور بر دقیقه محدود شده است. این بدان معنا است که در خودروی الکتریکی یک دنده واحد می تواند خودرو را از صفر تا حداکثر سرعت ممکن برساند.

ساتو به این موضوع به عنوان یک ویژگی شاخص از خودروی لکسوس LFA الکتریکی اشاره می کند. “پاسخ فوق العاده سریع به درخواست راننده یکی از مهمترین مزایای موتورهای الکتریکی است. دریافت حداکثر گشتاور در کوتاه ترین زمان سبب می شودخواسته راننده به سرعت اجابت شود.”

با این حال قدرت موتورهای الکتریکی در دورهای بالا کاهش می یابد. به همین دلیل پورشه تایکان و آئودی E tron GT از جعبه دنده ۲ سرعته برای موتور الکتریکی عقب خود استفاده می کنند. حتی برخی خودروهای فرمولا E از گیربکس های چند سرعته بهره می برند. به عنوان مثال خودروی آئودی لوکاس دی گراسی در مسابقات فرمول E سال ۲۰۱۶ دارای گیربکس ۳ سرعته بود.

تمام این توضیحات داده شد تا مشخص شود مدیرعامل لکسوس آنقدر هم دیوانه نیست! در حالی که شبیه سازی نرم افزاری او کاملا مشابه یک گیربکس دستی نیست با این حال کسی از نتیجه کار خبر ندارد. اما باید پذیرفت در صورت موفقیت این طرح لکسوس LFA به عنوان یک خودروی سوپر اسپرت الکتریکی قطعا شاخص خواهد بود.

نمونه آزمایشی  این خودروی الکتریکی بنا بر ادعای لکسوس می تواند در مدت زمان کمتر از دو ثانیه به سرعت ۹۶ کیلومتر برسد. (این زمان برای LFA بنزینی ۳.۷ ثانیه است.) همچنین برد این خودرو ۴۳۵ مایل اعلام شده است. باتریهای خودرو نیز از نوع solid state خواهد بود.

ساتو گفت: ” سبک و آیرودینامیک بودن کلیدهای اصلی سوپر اسپرت جدید لکسوس خواهد بود.” در ساخت لکسوس LFA بخش زیادی از قطعات از فیبر کربن تشکیل شده است اما ساتو در مورد اینکه خودروی الکتریکی جدید نیز چنین ویژگی دارد یا خیر پاسخ شفافی نداد و گفت:” ما به میراٍ LFA نگاه میکنیم و در صورت نیاز از فیبر کربن استفاده خواهیم کرد.”

اما باید توجه داشت تمامی این صحبت های فنی در درجه دوم قرار می گیرد و هدف اصلی او چیز دیگری است.

” من می خواهم این خودرو یک هاله باشد، ویترینی برای رانندگی دینامیک لکسوس، برای بیان امضای کلی رانندگی لکسوس.”

 

منبع: www.caranddriver.com

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *