نحوه تست کمپرس موتور

تست کمپرس موتور

به خروج بخار روغن از درب موتور کمپرس موتور گفته می شود. زمانی که هوای اضافی به محفظه نگهداری روغن (کارتر) وارد شود باعث می شود روغن از سیستم تهویه کارتر عبور کند و وارد محفظه احتراق شود. در این حالت در هنگام روشن بودن موتور روغن نیز می سوزد و اصطلاحا موتور به روغن سوزی افتاده است. برای تشخیص این عیب باید تست کمپرس موتور انجام شود.

۱- برای انجام تست کمپرس باید موتور خودرو را چند دقیقه ای روشن گذاشت تا گرم شود. (برای برخی خودروها بهتر است موتور سرد باشد.)

۲- همه شمع های خودرو را باز کرده تا عملیات چرخش موتور راحت تر صورت گیرد.

۳- رله دوبل را از سوکت اصلی جدا کرده تا در هنگامی که تست انجام می شود انژکتور عملیات سوخت پاشی را انجام ندهد.

۴- کمپرس سنج را به جای یکی از شمع های خودرو می بندیم.

۵- پدال گاز را تا انتها فشار داده و استارت می زنیم. این کار را تا زمانی ادامه می دهیم که درجه کمپرس سنج به بالاترین حد خود برسد.

۶- عملیات کمپرس گیری را برای تمام سیلندرها انجام می دهیم.

در موتورهای مختلف درجه کمپرس باید در محدوده خاصی باشد. چنانچه درجه از محدوده مورد نظر پایین تر باشد احتمالا آب بندی سوپاپ ها دچار مشکل است یا رینگ و پیستون ماشین آب بندی نیست و یا واشر سر سیلندر خودرو سوخته است.

در صورتی که عدد کمپرس سنج بالاتر از حد مجاز باشد احتمالا مشکل از کاسه نمد ساق سوپاپ است.

در ادامه فشار کمپرس استاندارد بر حسب بار تعدادی از موتورهای ایرانی را مشاهده می کنید.

EF7:12.2-14.2

TU3:10-14

TU5:10-14

XU7JPL3:10.5-12.5

XU7JPL4L4:12.9-14.9

X100:15

Tiba:14.5

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *