علائم خرابی کنیستر

خرابی کنیستر

بنزین موجود در باک خودرو معمولا بخار زیادی تولید می‌کند که این موضوع خطرات زیادی دارد. برای مدیریت بخار داخل باک از قطعه‌ای به نام کنیستر استفاده می‌شود. توضیحات کامل‌تر در مورد نحوه‌ی کارکرد کنیستر را می‌توانید در این مقاله مشاهده کنید. در این نوشتار به بررسی علائم خرابی کنیستر می‌پردازیم.

۱-روشن شدن چراغ چک:

ساده‌ترین خرابی کنیستر معیوب بودن شیر برقی آن است. در صورتی که شیر برقی کنیستر خودرو خراب شود چراغ چک روشن شده و در صورت اتصال دستگاهِ دیاگ خطای شیر برقی کنیستر روی دستگاه نشان داده خواهد شد.

۲- استشمام بوی بنزین:

همان طور که گفته شد وظیفه کنیستر جذب بخارات بنزین است. در صورتی که هنگام خاموش یا روشن بودن موتور خودرو بوی بنزین استشمام شود ممکن است کنیستر بنزین خراب باشد. البته باید توجه داشت استشمام بوی بنزین می‌تواند دلایل دیگری مثل وجود نشتی در شلنگ‌های متصل به باک،سرریز شدن بنزین، اختلال در سیستم سوخت رسانی و… داشته باشد. اما در صورتی که با بررسی موارد مختلف عیب خودرو برطرف نشود می‌توان به خرابی کنیستر مشکوک شد.

۳- خروج بخارات بنزین از درب باک

چنانچه هنگام سوخت گیری با باز کردن درب باک صدای خروج بخارات بنزین شنیده شود احتمالا کنیستر خراب است. در صورتی که این علامت را مشاهده کردید به فاصله چند روز بعد از سوخت گیری مجددا باک بنزین را در یک محل خلوت باز کرده و با دقت به صدای بخارات بنزین گوش دهید. در صورتی که مجددا صدای خروج بخارات بنزین با شدت شنیده شود احتمال خرابی کنیستر بالا خواهد بود.

۴- شنیده شدن صدای تق تق

کنیستر به وصیله‌ی یک شلنگ به باک خودرو متصل می‌شود و دارای یک مخزن است. در صورتی که شلنگ اتصال به باک پاره شود یا مخزن کنیستر دچار شکستگی شود صدایی تق تق مانند داخل کابین شنیده خواهد شد.

حالا که با علائم خرابی کنیستر آشنا شدیم یک روش برای تست عملکرد کنیستر معرفی می‌کنیم.

برای تست کنیستر می‌بایست در ابتدا شلنگ اتصال آن به باک بنزین را جدا کنید. سپس موتور خود را روشن کنید و در هنگام روشن بودن موتور مکش هوا را از محفظه‌ی شلنگ چک کنید. در صورتی که محفظه دارای کشش مناسب است کنیستر خودروی شما سالم است.

توجه: تست کنیستر را در فضای باز و به دور از هرگونه شعله آتش انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *