عیب یابی ماشین از روی دود اگزوز!

رنگ دود اگزوز

در خودروهای احتراق داخلی پس از انفجار سوخت در محفظه احتراق و تبدیل انرژی، دود حاصل از احتراق از طریق اگزوز به خارج از موتور منتقل می‌شود. یکی از اصلی‌‍ترین راه‌های عیب‌یابی موتور نیز بررسی دود اگزوز خودرو است. در صورت وجود مشکل در موتور دود اگزوز به سه رنگ سیاه، آبی و سفید دیده می‌شود.

دود اگزوز آبی:

در صورتی که در هنگام روشن بودن موتور دود آبی از اگزوز خودرو خارج می‌شود، ماشین دچار روغن سوزی شده است. اصلی‌ترین دلایل روغن سوزی موتور خورده شدن رینگ پیستون، خرابی گیت سوپاپ یا لاستیک ساق سوپاپ است. در این شرایط روغن به داخل سوپاپ نشت کرده و همراه با سوخت و هوا می‌سوزد. لازم به ذکر است روغن سوزی موتور می‌تواند دلایل دیگری نیز داشته باشد که در این مقاله به آنها پرداخته شده است. چنانچه در مورد روغن سوزی خودرو تردید دارید می‌بایست تست کمپرس موتور را انجام دهید. با انجام تست کمپرس می‌توان به وجود روغن سوزی پی برد.

دود اگزوز سیاه:

مشاهده دود سیاه نشانه‌ی این است که تمام سوخت تزریق شده به داخل سیلندر نمی‌سوزد. این مشکل زمانی اتفاق می‌افتد که مخلوط سوخت و هوای موجود در سیلندر بیش از اندازه غنی شده است. دلیل بروز این عیب نقص در سیستم جزقه زنی خودرو است. برای بررسی دلایل ضعیف بودن جرقه زنی این مقاله را مطالعه کنید. عامل بعدی که باعث ایجاد دود سیاه می‌شود وجود مشکل در سیستم سوخت رسانی ماشین است. نشتی سوخت از انژکتور، خرابی رگلاتور سوخت و حتی کثیف بودن فیلتر هوا می‌تواند دلایل دیگری برای این مشکل باشد.

دود اگزوز سفید:

دود سفید در حقیقت بخار آبی است که از اگزوز خارج می‌شود. این مورد در فصل‌های سرد سال به وفور مشاهده شده و ناشی از بخار قطرات آبی است که به داخل منیفولد دود و داخل اگزوز چسبیده است. در صورتی که پس از گرم شدن موتور رنگ دود به حالت طبیعی تغییر پیدا می‌کند خودرو هیچ مشکلی ندارد. اما در صورتی که پس از گرم شدن موتور همچنان دود سفید دیده می‌شود نشانه سوختن آب داخل سیلندر خودرو است. دلیل این مشکل سوختن واشر سر سیلندر، خورده شدن سطح سر سیلندر و یا حتی ترک داشتن دیواره سیلندر است. در این شرایط راه مجاری آب به داخل سیلندر باز شده و آب به همراه سوخت و هوا می‌سوزد. در این شرایط دمای آب موتور بالا رفته و ماشین آب کم می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *