در خودروهای احتراق داخلی برای شروع به کار موتور نیاز به ایجاد احتراق در محفظه سیلندر داریم. این انفجار به وسیله مجموعه کوئل یا کویل به همراه شمع اتفاق می افتد. وظیفه شمع ایجاد جرقه زنی در سیلندر است. برای ایجاد جرقه نیاز به ولتاژ الکتریکی بالایی است. این ولتاژ بالا به وسیله کوئل تامین می شود. کوئل در حقیقت یک سیم پیچ است که جریان دریافتی از باتری را تقویت کرده و به شمع می رساند. در صورت خرابی این قطعه مشکلات مختلفی در خودرو ایجاد می شود. در این مقاله به آموزش نحوه ی تست کویل ماشین می پردازیم.
یکی از خطاهای رایج در ماشین ها خطای Miss Wire یا میس وایر است. با بروز این خطا در بیشتر مواقع می بایست شمع و وایرها تعویض شوند. بهتر است پیش از تعویض شمع و وایرها از کارکرد صحیح کویل نیز مطمئن شویم.
مراحل تست کویل با دستگاه دیاگ
۱- ابتدا کویل از جای خود خارج می کنیم سپس یک شمع سالم را داخل کویل نصب می کنیم.
۲- شمع نصب شده را نزدیک بدنه موتور قرار می دهیم.
۳- در ادامه دستگاه دیاگ را به خودرو متصل می کنیم و از منوی اصلی تست عملکرد را انتخاب می کنیم. در منوی باز شده کویل مورد نظر را انتخاب کرده و گزینه استارت را انتخاب میکنیم.
با انتخاب این گزینه ایسیو یک پالس کارکرد برای کویل ارسال نموده که با این کار می توان جرقه ی شمع را مشاهده نمود.
۴- در صورت مشاهده ی جرقه ی شمع کویل سالم است و ایراد از سایر بخش ها است.
مراحل تست کویل بدون دستگاه دیاگ
۱- کویل مورد نظر را از جای خود خارج کنید.
۲- یک شمع سالم را داخل کویل نصب کنید.
۳- کویل را به بدنه موتور متصل کنید.
۴- خودرو را استارت زده واجازه دهید درجا کار کند.
پس از روشن شدن خودرو موتور کارکرد صحیح نخواهد داشت و اصطلاحا ۳ کار می کند و دلیل آن نصب نبودن کویل است. اکنون می توانید با چک کردن جرقه شمع از کارکرد صحیح کویل مطمئن شوید.
برای پیدا کردن کویل معیوب باید این تست را روی تک تک کویل ها انجام دهید.
دقت داشته باشید بسیاری از تعمیرکاران برای تست کویل یک پیچ گوشتی را داخل آن قرار داده و کویل را به بدنه موتور نزدیک می کنند. سپس خودرو را روشن نموده تا از کارکرد صحیح کویل مطمئن شوند. این روش چندان اصولی نیست.
برای مطالعه ی آموزش تعمیر کویل دوبل می توانید به این صفحه مراجعه کنید.