دلیل بالا رفتن آمپر آب

بالا رفتن آمپر آب

سیستم خنک کننده نقش مهمی در خودرو دارد. وظیفه این مجموعه دفع حرارت تولید شده ناشی از احتراق سوخت در موتور است. در روزهای گرم تابستان اهمیت این سیستم بیش از پیش خواهد بود، چرا که علاوه بر حرارت موتور گرمای هوا نیز فشار مضاعفی بر سیستم خنک کننده وارد می کند. در این روزها بالا رفتن آمپر آب یکی از اشکالات رایج ماشین ها است که در این نوشتار به بررسی علل آن می پردازیم.

۱- اولین مشکل بزرک که می تواند باعث بالا رفتن آمپر و در ادامه جوش آوردن خودرو شود ترموستات است. برای تست عملکرد صحیح ترموستات می بایست موتور خودرو را روشن نمایید. اجازه دهید موتور خودرو کمی گرم شود. پیش از رسیدن دما به مرحله روشن شدن فن باید به شیلنگ رادیاتور دست بزنید. در صورتی که این شیلنگ گرم شده است نشان می دهد ترموستات باز شده و آب گرم به رادیاتور هدایت می شود. اما در صورت سرد بودن شیلنگ، به احتمال زیاد ترموستات قفل کرده و اجازه عبور آب را نمی دهد.

۲- دومین علت می تواند واتر پمپ باشد. این قطعه وظیفه به جریان درآوردن آب در سیستم خنک کننده را دارد. برای تست واتر پمپ می بایست پیچ هوا گیری سر سیلندر را در حالت روشن بودن موتور باز کرد. چنانچه بعد از باز شدن پیچ فشار آب خروجی پایین باشد به احتمال زیاد واتر پمپ خودرو دچار مشکل است. دقت داشته باشید پایین بودن فشار آب می تواند به دلیل کم بودن آب در محفظه رادیاتور یا وجود رسوب در این سیستم باشد.

۳- علت سوم بالا رفتن آمپر آب می تواند به علت هوا گرفتن سیستم باشد. در صورت وجود هوا در سیستم خنک کننده دفع حرارت به درستی صورت نمی گیرد. از نشانه های این مشکل می توان به متورم شدن لوله های رادیاتور اشاره کرد. همچنین با فشار دادن لوله های رادیاتور در زیر دست خود وجود هوا را می توان حس کرد. علامت دیگر این مشکل این است که در هنگام روشن شدن فن هوای خروجی از رادیاتور سرد باشد. چنانچه سیستم دارای هوا باشد آب به میزان کافی به رادیاتور وارد نمی شود و با روشن شدن فن هوای گرم از رادیاتور خارج نمی شود.

۴- دلیل چهارم رسوب گرفتن لوله های رادیاتور است. در صورت رسوب گرفتن لوله های رادیاتور آب به شکل کافی در این قسمت گردن نکرده و حرارت موتور بالا می رود. برای تست باید رادیاتور را از روی خودرو باز کرده و از قسمت ورودی آب را وارد رادیاتور کرد. چنانچه فشار آب خروجی کم باشد باید نسبت به رسوب گیری رادیاتور اقدام نمود. برای جلوگیری از بروز این مشکل تنها از ضد یخ و آب مقطر در سیستم خنک کننده استفاده کنید.

۵- مشکل پنجم خرابی فن ها است. در صورتی که فن های نصب شده روی رادیاتور دچار مشکل باشند آب موجود در رادیاتور خنک نشده و بالا رفتن آمپر آب را در پی خواهد داشت. برای تست فن ها علاوه بر بازدید چشمی می توانید با باز کردن رله فن ها از کارکردن صحیح آنها مطمئن شوید. دقت داشته باشید گاهی اوقات سوختن فیوز فن ها سبب از کار افتادن آنها می شود.

۶- دلیل ششم خرابی سنسور دمای آب است. این مجموعه شامل ۲ سنسور است. یک سنسور وظیفه ارسال اطلاعات به پشت آمپر را دارد و سنسور دیگر اطلاعات را به ایسیو ارسال کرده تا ایسیو بتواند زمان کاکرد فن ها را تعیین کند. با خرابی این سنسور کارکرد فن ها دچار مشکل شده و ممکن است حتی زودتر از حد مجاز روشن شوند. برای عیب یابی این قطعه باید از دستگاه دیاگ استفاده کرد.

۷- آخرین مشکل می تواند به دلیل ضعف اتصال بدنه باشد. در صورت وجود مشکل در کابل اتصال بدنه باتری عملکرد سنسورهای دما مختل شده و دمای آمپر بالا خواهد رفت. همیشه از یک کابل قوی برای اتصال بدنه خودرو استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *