دلیل تاخیر پدال گاز ماشین

دلیل تاخیر پدال گاز ماشین

در خودروهای دارای دریچه گاز برقی یک سنسور روی پدال گاز ماشین قرار گرفته است. وظیفه این سنسور گزارش موقعیت پدال گاز به ECU است. هنگامی که راننده پدال گاز را فشار می دهد ECU با ارسال پیام به دریچه گاز و سپس محفظه احتراق دستور تزریق سوخت بیشتر را می دهد تا دور موتور افزایش یابد. اما دلیل اینکه با فشار پدال گاز راننده شاهد تاخیر در افزایش دور موتور است چیست؟

ایسیو ECU به دلیل تنظیمات اعمال شده توسط کارخانه، جهت کاهش آلایندگی و مصرف سوخت قبل از ارسال دستور به دریچه گاز، منتظر دریافت گزارش از سنسور اکسیژن می ماند سپس دستور باز شدن را به دریچه گاز می دهد. دریافت این گزارش از سنسور اکسیژن دلیل تاخیر پدال گاز ماشین است.

این ایراد در خودروهای داخلی که دارای دریچه گاز برقی هستند مشهود است و ارتباطی به موتر TU5 یا EF7 ندارد. رفع مشکل این با تعویض قطعات یا چک کردن سیمکشی برطرف نخواهد شد و ریشه این مشکل در نرم افزار ایسیو است.

تنها راه حل اصولی برای حل این مشکل ریمپت است. به برنامه ریزی مجدد ایسیو برای افزایش توان موتور، کاهش مصرف سوخت، حذف تاخیر پدال گاز و… ریمپ گفته می شود.

انجام ریمپ تنها با دستگاه دیاگ امکان پذیر است. این دستگاه در مدل های مختلفی موجود است. دقت داشته باشید انجام ریمپ علاوه بر دستگاه نیاز به تخصص بالایی دارد. با توجه به اینکه ایسیو به عنوان مغز خودرو شناخته می شود در صورت انجام ریمپ غیر اصولی ممکن است پارامترهای اشتباه وارد شود و یا حتی ایسیو بسوزد.

تعمیرکاران با اتصال دستگاه دیاگ به خودرو جدول های مخصوص پدال گاز و دریچه گاز را مشاهده می کنند. هرکدام از این پارامتر دارای یک نمودار مخصوص است. برای از بین بردن تاخیر می بایست نسبت به تغییر پارامترهای مختلف اقدام نمود تا این نمودارها تا حد ممکن به یکدیگر نزدیک باشند.

برای رفع عیب های ساده دریچه گاز می توانید آموزش ریست دریچه گاز را در این صفحه مشاهده نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *