روشن شدن چراغ باتری

روشن شدن چراغ باطری

سیستم برق خودرو یکی از اساسیترین بخش های خودرو است. باتری و دینام به همراه سیمکشی برق علاوه بر تامین انرژی مورد نیاز تجهیزات الکتریکی انرژی مورد نیاز موتور و عملیات احتراق را نیز تامین می کنند. بروز مشکل در هرکدام از این دو قطعه می تواند منجر به از کار افتادن یک یا چند بخش از خودرو شود. باتری در خودرو وظیفه تامین انرژی اولیه ی استارت و سایر تجهیزات برقی را دارد. دینام نیز به محض روشن شدن خودرو اقدام به تبدیل انرژی مکانیکی به برق کرده و از این انرژی برای شارژ باتری و سایر نیازها استفاده می کند. گاهش ممکن است در حال حرکت و یا روشن بودن درجا با روشن شدن چراغ باتری توجه شما جلب شود. در این مقاله به معرفی راه های بررسی این مشکل می پردازیم.

پس از روشن شدن چراغ باتری، خودرو را در یک محل امن متوقف کنید. با اتصال دستگاه مولتی متر به باتری ولتاژ آن را در حالت خاموش اندازه گیری کنید. در حالت خاموش ولتاژ باتری باید حدود ۱۲ ولت باشد.

حالا خودرو را روشن نموده و مجددا این تست را انجام دهید. در این حالت ولتاژ باتری باید عددی بین ۱۳.۵ تا ۱۴.۵ ولت باشد. چنانچه این عدد کمتر از مقدار استاندارد باشد دلیل آن می تواند موارد زیر باشد:

۱- وجود مشکل در کابل اتصال بدنه

۲- وجود مشکل در کابل اتصال دینام به باتری شامل قطع شدگی یا اتصالی (این کابل به قطب مثبت باتری متصل می شود.)

۳- خراب بودن دینام و عدم کارکرد صحیح

۴- قطع شدن یا اصتالی کابل تحریک دینام خودرو

در صورتی که هرکدام از موارد یاد شده اتفاق افتد در هنگام تست ولتاژ باتری در حالت روشن عدد استاندارد نمایش داده نخواهد شد.

اما باید توجه داشت که روشن شدن چراغ باتری می تواند دلایل دیگری نیز داشته باشد که در این صفحه به آن پرداخته ایم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *