روشن شدن چراغ دینام

روشن شدن چراغ دینام

چراغ هشدار سیستم شارژ که به چراغ دینام مشهور است معمولا با نماد باتری یا نوشته های ALT یا GEN مشخص می شود. اگر چراغ دینام روشن شود به این معنی است که سیستم برق خودرو دیگر توسط دینام تامین نمی شود. کار نکردن دینام به ندرت منجر به آسیب جدی به موتور می شود. به طور کلی در روز راننده حداقل ۲۰ دقیقه فرصت دارد تا قبل از اینکه ولتاژ به نقطه ای افت کند که سیستم احتراق دیگر کار نکند و موتور متوقف شود رانندگی کند.  اگر چراغ دینام روشن شد همه وسایل برقی غیر ضروری را خاموش کنید و تا نزدیکترین تعمیرگاه رانندگی کنید.

روشن شدن چراغ دینام خودرو ممکن است در حالت روشن بودن درجا یا در حال حرکت اتفاق افتد. علل روشن شدن این چراغ موارد ذیل می باشد:

۱- بالا یا پایین آمدن ولتاژ خروجی دینام

۲- عدم انتقال جریان برق به باتری به دلیل شل شدن بست های باتری یا خرابی سیم انتقال

۳- وجود مشکل در سیستم اصلی دینام یا مجموعه انتقال انرژی

۴- شل شدن یا پارگی تسمه دینام

۵- خراب شدن باتری شامل آسیب دیدگی سلول ها و صفحات داخلی یا تمام شدن عمر

همان طور که عنوان شد یکی از دلایل روشن شدن چراغ دینام وجود خرابی در مجموعه دینام است. در صورت بروز مشکل در دینام معمولا علائم زیر اتفاق می افتد:

۱- خوابیدن باتری به صورت مکرر ( در صورتی که باتری خودرو تنها یک بار خوابیده باشد ممکن است علت آن روشن ماندن یکی از چراغ ها باشد)

۲- کم نور بودن چراغ ها

۳- کم توان بودن سیستم تهویه و شیشه بالابرها

۴- شنیده شدن صدای جیرجیر در حالت روشن بودن موتور

۵- استشمام بوی سوختن پلاستیک

توجه داشته باشید خرابی دینام می بایست به سرعت برطرف شود. زیرا این قطعه علاوه بر تامین انرژی مورد نیاز تجهیرات الکتریکی انرژی مورد نیاز سیستم احتراق را نیز تامین می کند. بنابراین با نقص این سیستم شما فرصت کوتاهی خواهید داشت تا به یک تعمیرگاه مراجعه کنید.

در صورتی که یک دستگاه مولتی متر ساده در اختیار داشته باشید می توانید به این روش عیب را شناسایی و برطرف کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *