نحوه پارک صحیح خودروهای دارای گیربکس اتوماتیک

گیربکس اتوماتیک

ورود گیربکس اتوماتیک به صنعت خودرو انقلاب عظیمی را ایجاد نمود. ایجاد راحتی بیشتر، کاهش خستگی و تمرکز بیشتر روی رانندگی تنها بخشی از مزایای گیربکس های اتوماتیک است. این گیربکس ها علیرغم تمامی محاسن دارای استهلاک بیشتری نسبت به گیربکس های دستی می باشند. در صورت رعایت اصول نگهداری این گیربکس ها عمر طولانی خواهند داشت و یکی از این موارد شیوه پارک صحیح است.

گیربکس های اتوماتیک دارای ۴ حالت D,N,P,R هستند و برخی دارای حالت تیپ ترونیک و اسپرت نیز می باشند. بسیاری از رانندگان در هنگام توقف خودرو بلافاصله گیربکس را در حالت P قرار داده و پس از درگیر کردن ترمز پارک از خودرو خارج می شوند. انجام این کار فشار بسیاری را روی گیربکس آورده به گونه ای که در هنگام حرکت مجدد گیربکس به سختی از حالت P خارج شده و یا با صدای زیادی جابجا می شود.

جهت انجام پارک اصولی پس از توقف کامل دسته دنده را در حالت N قرار دهید. سپس ترمز پارک خودرو را درگیر کنید. پای خود را به صورت کامل از روی پدال ترمز برداشته و مجددا ترمز بگیرید. در آخر دسته دنده را روی حالت P قرار دهید. با انجام این مراحل وزن خودرو روی لنت های ترمز پارک قرار می گیرد.

دقت داشته باشید در صورتی که در ابتدا دنده را روی حالت P قرار دهید تمام وزن خودرو روی قفل کن پارک گیربکس قرار خواهد گرفت. انجام این کار ممکن است در ابتدا بی عیب به نظر برسد اما پس از مدتی موجب خرابی گیربکس شده و هزینه سنگینی را به شما تحیل خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *