نشانه‌های تمام شدن لنت ترمز ماشین

لنت ترمز ماشین

لنت ترمز ماشین یکی از قطعات مصرفی بوده که زمان تعویض ثابتی ندارد. لنت بسته به کیفیتِ مواد مصرفی و همچنین سبک و میزان استفاده، عمرِ مفیدی دارد که به مرور زمان کم‌کم ساییده شده و تا حد تمام‌شدن نیز پیش می‌رود. طول عمر لنت‌ها تحت تاثیر عوامل مختلفی مثل مسیر تردد، سبک رانندگی آرام یا اسپرت، میزان استفاده از ترمز، جنس و برند لنت است. اگر لنت‌ها ساییدگیِ بیش از حد داشته باشند نشانه‌های زیر را از خود بروز می‌دهند:

۱- سوت کشیدن لنت:

سوت کشیدن لنت یکی از اصلی‌ترین نشانه‌های تمام شدن لنت است. در حالتی میزان گوشتِ لنت اندک باشد با گرفتن ترمز صدای سوت شنیده می‌شود. باید توجه داشت در صورت بی توجهی به صدای لنت ترمز ماشین، به مرور لنت به پایان رسیده و روی دیسک‌ها خط و خش خواهد افتاد.

– در مورد سوت کشیدن لنت باید دقت داشت همیشه این موضوع به دلیل اتمام لنت نیست. گاهی به دلیل کیفیت پایین لنت خریداری شده این موضوع پس از زمان کوتاهی اتفاق خواهد افتاد و نیازی به تعویض لنت‌ها نیست.

– گاهی به دلیل تنظیم نبودن سیستم ترمز، لنت‌ها به صورت جزئی با دیسک درگیر شده و به شدت داغ می‌شوند. در این حالت نیز هنگام ترمزگیری صدای سوت شنیده شده و می‌بایست نسبت به تنظیم سیستم ترمز اقدام کرد.

۲- صدای سایش فلز:

در قسمت بالای لنت ترمز ماشین یک تکه فلز کوچک برای نگه داشتن لنت تعبیه شده. در صورت عدم تعویض به موقع لنت‌ها پس از تمام شدن گوشتِ لنت این فلز با دیسک‌ها برخورد کرده و صدای سایش فلز شنیده خواهد شد. در صورت ادامه رانندگی با این شرایط دیسک‌های ترمز آسیب جدی خواهد دید.

۳- کشیده شدن ماشین به یک سمت هنگام ترمز گیری

در صورتی که هنگام رانندگی با درگیر شدن ترمز، ماشین به یک سمت کشیده شود اولین متهم لنت خواهد بود. این اتفاق معمولا به دلیل سایش غیر معمول در یک لنت اتفاق می‌افتد. سایش غیر معمول یعنی میزان گوشت لنت‌های ۲ طرف باهم برابر نباشد. در صورتی که کالیپر ترمز یک سمت گیرپاژ کند و لنت به صورت مداوم درگیر شود این موضوع رخ می‌دهد.

همچنین ممکن است تعویض لنت یک چرخ به صورت تکی موجب این مشکل شود. در صورتی که هیچکدام از موارد قبلی مشاهده نشود وجود ایراد در سیستم جلوبندی، سایش تایرها یا کم بودن باد تایر را باید بررسی کرد.

۴- لرزش پدال ترمز هنگام ترمزگیری

در صورتی که خودروی شما دارای سیتسم ترمز ABS باشد هنگام ترمز گیری شدید لرزش پدال ترمز را احساس خواهید کرد. اما در صورتی که این لرزش‌ها حتی در هنگام ترمزگیری عادی نیز اتفاق افتد احتمالا لنت ترمز رو به پایان است. توجه داشته باشید این موضوع به تنهایی دلیل اتمام لنت‌ها نخواهد بود.

۵- وارد کردن فشار بیشتر به پدال ترمز نسبت قبل

این موضوع تا حدی به تجربه طولانی مدت شما با یک خودرو برمی‌گردد. در صورتی که مسافت ترمزگیری نسبت به قبل افزایش یافته و برای ایستادن خودرو باید پدال ترمز را بیشتر فشار دهید، احتمالا لنت‌های خودروی شما ضعیف شده است. توجه داشته باشید پایین آمدن سطح روغن ترمز نیز دقیقا عمین علامت را دارد پس نباید این مورد را نیز نادیده گرفت.

۶- پایین آمدن روغن ترمز در مخزن

یکی از عواملی که سبب پایین آمدن سطح روغن ترمز در مخزن آن می‌شود، ضعیف شدن لنت‌ها است. با کاهش میزان لنت ترمز ماشین سطح روغن ترمز اندکی پایین می‌آید. دلیل این موضوع این است که فشار روغن در پشت لنت‌ها ثابت نگه داشته شود. برای بررسی این موضوع باید لنت‌‌ها را چک کرد. در صورت ضعیف بودن، لنت ترمز ماشین را تعویض کنید. پس از تعویض باید سطح روغن ترمز اندکی بالا آید. در صورت بالا نیامدن روغن ترمز احتمال نشت روغن و معیوب بودن سیستم وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *