نکات مهم برای کاهش مصرف بنزین خودرو

کاهش مصرف بنزین

از زمان ورود خودروهای احتراق داخلی به بازار تولید کنندگان خودرو همواره تلاش می‌‎کنند با ترفندهای مختلف مصرف سوخت را کاهش دهند. کاهش حجم موتور، استفاده از آلیاژهای سبک، کاهش وزن خودرو و بسیاری از اقدامات دیگر سبب کاهش مصرف بنزین خودروهای تولیدی شده است. اما یکی از مهمترین عوامل کاهش مصرف سوخت نحوه‌ی نگهداری و استفاده از خودرو می‌باشد. در ادامه به معرفیِ چند راهکار مهم جهت کاهش مصرف بنزین می‌پردازیم.

۱. تعمیر و نگه داری صحیح خودرو

خودرو یک وسیله‌ی مصرفی است و قطعات آن در طول زمان نیاز به تعویض یا تعمیر دارند. قطعات مرتبط با سیستم احتراق موتور مثل شمع، وایر، کویل و … پس از زمان مشخصی می‌بایست تعویض شوند. در صورت عدم رسیدگی صحیح و تعویض به موقع فرایند احتراق سوخت به صورت ناقص انجام شده و مصرف بنزین افزایش ‌می‌یابد. خرابی هایی که به طور مسقیم روی مصرف سوخت خودرو تاثیر دارند شامل: گشاد شدن دهانه سوزن انژکتورها، خرابی سنسور اکسیژن، ضعیف شدن دیسک و صفحه و… است.

۲. تعویض فیلتر هوا

یکی از شایع ترین علل افزایش مصرف سوخت، کثیفی فیلتر هوا است. کثیفیِ فیلترِ هوای خودرو باعث می‌شود هوای کافی به موتور وارد نشده در نتیجه عملیات احتراق به صورت ناقص انجام ‌می‌شود. در صورت کثیف بودن فیلتر هوا با وجود آن که خودرو حین حرکت سوخت مصرف می کند اما موتور نیروی کمتری تولید می کند و به ناچار باید بیشتر روی پدال گاز فشار وارد کرد، ضمن آن که در مواردی که افراد درجاده های پر گرد و غبار رفت و آمد می کنند، باید فواصل تعویض فیلتر هوا را کوتاه تر کرد.

۳. پرهیز از حمل بار اضافی

کاهش وزن خودرو رابطه‌ی مستفیم با کاهش مصرف بنزین دارد. بسیاری از افراد اغلب وسایل اضافه زیادی در خودرو نگه داری و همیشه با خود حمل می کنند، با وجود این که به ندرت ممکن است به وسایل موردنظر نیاز پیدا کنند. غافل از این که بار اضافی دراتومبیل نه تنها سبب افزایش مصرف سوخت می شود بلکه باعث اعمال فشار اضافی به موتور، گیربکس، سیستم تعلیق و سایر بخش های خودرو می‌شود.

لازم به ذکر است به ازای هر ۴۵ کیلوگرم وزن اضافی، مصرف بنزین حدود ۲% افزایش می‌یابد.

۴. تنظیم باد لاستیک ها

کم بودن باد تایر خودرو سبب می‌شود اصطکاک تایر با آسفالت بیشتر شده و فشار بیشتری به موتور وارد شود. از طرفی کم بودن باد لاستیک ها  وضعیت حرکت خودرو را نیز با اختلال مواجه کرده و به قطعات جلوبندی آسیب می‌زند. توصیح می‌شود صاحبان خودرو حداقل ماهی یک بار نسبت به تنظیم باد تایرها اقدام کنند.

۵. استفاده از سوخت مناسب

کیفیت سوخت خودرو تاثیر زیادی روی فرایند احتراق دارد. در صورت پایین بودن کیفیت بنزین، ترکیب هوا و سوخت در محفظه‌ی احتراق زودتر از موعد منفجر شده که به این پدیده ناک زدن می‌گویند. در خودروهایی که دارای موتور توبو شارژ، سوپر شارژ و سیستم تزریق مستقیم سوخت (GDI) دارند، بنزین نامناسب سبب ناک زدن و آسیب به موتور می‌شود. بنابراین برای کاهش مصرف بنزین و افزایش عمر موتور می‌بایست از سوخت مناسب استفاده کرد. در صورت در دسترس نبودن بنزین سوپر می‌توان با کمکِ اکتان بوستر تا حدی این نقیصه را برطرف کرد.

۶. تعویض مبدل های کاتالیستی در اگزوز خودروها

مبدل های کاتالیستی در اگزوز خودروها اغلب پس از ۲تا۳ سال خاصیت جذب آلاینده ها را از دست می دهند بنابراین بهتر است که پس از این مدت مبدل های کاتالیستی تعویض شود تا علاوه بر کاهش میزان آلایندگی خودرو، مصرف سوخت نیز کاهش پیدا کند .

۷. خاموش کردن خودرو در توقف های چند دقیقه ای

اغلب شاهدیم که رانندگان خودروها در توقف های طولانی بیش از ۲ تا ۳ دقیقه خودرو را روشن نگه می دارند حال آن که این اقدام علاوه بر افزایش مصرف سوخت باعث استهلاک موتور خودرو و آلودگی هوا می شود. بنابراین بهترین اقدام خاموش کردن خودرو در توقف های بیش از ۲ تا ۳ دقیقه است .

۸. نوع رانندگی

سبکِ رانندگی افراد تاثیر زیادی رو مصرف بنزین خودرو دارد. بسیاری از رانندگان هنگام شروع به حرکت، دور موتور را تا حد زیادی بالا می‌برند. این کار علاوه بر افزایش مصرف سوخت فشار زیادی به دیسک و صفحه خودرو وارد کرده و عمر آن را کاهش می دهد. برای کاهش مصرف بنزین خودرو بهتر است از انجام رانندگی پرهیجان خودداری کرده و همواره دنده‌ی خودرو در بازه‌ ۳ الی ۴ هزار دور به دنده‌ی سبک تعویض شود. با استفاده‌‌ی منطقی از گاز و خودداری از ترمزهای شدید نه تنها مصرف بنزین کاهش می یابد بلکه فشار کمتری به خودرو وارد شده و عمر آن افزایش می‌یابد.

۹. روغن موتور

روغن موتور در خودرو وظیفه‌ی روانکاری، تمیز کردن و کاهش دمای موتور را بر عهده دارد. در صورت عدم تعویض به موقع روغن موتور ممکن است هرکدام از وظایف روغن به درستی انجام نشود و به تبع آن علاوه بر افزایش مصرف سوخت عمر موتور نیز کاهش یابد. تعویض روغن موتور در فواصل تعیین شده باعث افزایش راندمان موتور و کاهش مصرف بنزین می‌شود.

در هنگام تعویض روغن موتور همواره از روغن توصیه شده‌ی شرکت سازنده استفاده کنید. اهمیت این موضوع از آن جهت است که سازنده بر اساس تکنولوژی ساخت موتور، ویسکوزیته یا گرانروی روغن را تعریف می‌کند و در صورت استفاده از روغن متفرقه علاوه بر کاهش عمر موتور مصرف بنزین نیز افزایش ‌می‌یابد.

۱۰. اگزوز استاندارد

خودروها دارای اگزوز با سایز مشخص هستند. استفاده از اگزوز غیراستاندارد که بزرگ تر و یا کوچک‌تر از سایز استاندارد باشد باعث کاهش قدرت موتور و افزایش مصرف سوخت می‌شود .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *