نشانه‌های خرابی شمع ماشین

نشانه_های خرابی شمع ماشین

شمع یکی از اجزای اصلی موتورهای احتراق داخلی است. وظیفه‌ی شمع ایجاد جرقه به وسیله‌ی جریان الکتریکی عبوری از کوئل است. خرابی شمع باعث می‌شود فرایند جرقه زنی و انفجار سوخت داخل سیلندر مختل شده و این موضوع مشکلات زیادی ایجاد خواهد کرد. در این نوشتار به بررسی علائم و نشانه‌های خرابی شمع ماشین می‌پردازیم.

۱- لرزش و زیپ زدن موتور در حالت درجا

در صورتی خرابی شمع  عملیات جرقه زنی با اخلال مواجه شده و این موضوع سبب بد کار کردن یا اصطلاحا ۳ کار کردن موتور می‌شود. گاهش اوقات ممکن است این اخلال با گرم شدن موتور کمتر احساس شود. لازم به ذکر است این موضوع تنها یکی از نشانه‌های خرابی شمع است و می‌تواند دلایل دیگری مثل تنظیم نبودن موتور، خرابی سنسور اکسیژن، کیفیت پایین سوخت و… داشته باشد.

۲- شتاب گیری ضعیف

هرگونه اخلال در سیستم برق و سوخت خودرو سبب می‌شود فرایند انفجار سوخت در سیلندر به درستی انجام نشود. تاثیر محسوس این موضوع روی توان و شتاب‌گیری خودرو خواهد بود. در صورتی که شمع‌های ماشین در زمان مشخص تعداد جرقه با قدرت لازم را تامین نکنند افت شتاب خودرو محسوس خواهد بود. گاهی اوقات اخلال در سیستم جرقه زنی اتفاق افتاده اما شمع‌ها سالم است. در این صورت ممکن است تنظیم نبودن موتور یا خراب بودن وایرها دلیل این مشکل باشند.

۳-افزایش مصرف سوخت

در صورت عدم جرقه زنی صحیح شمع‌ها در ماشین ترکیب سوخت و هوا در سیلندر به درستی منفجر نخواهد شد. این موضوع سبب کاهش راندمان خودرو می‌شود. در این شرایط برای اینکه خودرو بتواند عملکردی متناسب با سطح خواسته‌ی راننده داشته باشد می‌بایست سوخت بیشتری مصرف کند.

۴- سخت روشن شدن خودرو

موتور خودرو در حالتی که سرد باشد با شروع فرایند استارت فشار زیادی را تحمل می کند. در این حالت در صورت خرابی شمع‌ها می‌بایست استارت به میزان طولانی درگیر شده تا پیشرانه روشن شود. توجه داشته باشید این موضوع ممکن است در حالت استارت با موتور گرم اتفاق نیفتد.

۵- روشن شدن چراغ چک

این موضوع یکی از واضح‌ترین نشانه‌های خرابی شمع خودرو است. خرابی شمع در خودروهای مختلف خطای خاص خود را روی دستگاه دیاگ نشان می‌دهد.

در پایان ذکر چند نکته خالی از لطف نیست

در صورت خرابی شمع هرچه سریعتر نسبت به تعویض آن اقدام کنید. کار کردن پیشرانه با شمع خراب سبب آسیب دیدن بخش‌های مختلف می‌شود. معمولا در ابتدا کویل خودرو آسیب دیده و پس از آسیب دیدن کویل موتور خودرو نیز دچار خرابی می‌شود.

همواره از شمع‌های اصلی و با کیفیت استفاده کنید. توجه داشته باشید استفاده از شمع دو پلاتین یا تک پلاتین می‌بایست متناسب با موتور خودرو انجام شود.

شمع خودرو بسته به کیفیت، نوع موتور، شرایط رانندگی و… عمر مشخصی دارد. بنابراین چک و تعویض شمع را طی زمان بندی مشخص انجام دهید.

یکی از اصلی‌ترین راه‌های چک کردن شمع باز کردن آن و بررسی ظاهری است. شمع‌های خراب به راحتی از روی ویژگی‌های ظاهری قابل تشخیص اند. این مقاله در مورد عیب‌یابی ظاهری شمع است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *