☑️معمولاً خودروها پس از طی مسافتها و سالهای متمادی افت شدیدی در توان پیدا میکنند. تعویض به موقع روغن موتور و نگهداری صحیح از موتور خودرو تا حد زیادی میتواند از افت شدید کارایی خودرو جلوگیری به عمل آورد. برای اینکه بتوانید در سربالاییها و مواقع اضطراری کم نیاورید حتماً نیازی به خودرویی پیشرفته و گران قیمت ندارید. با بهکارگیری توصیههای ذیل میتوانید از خودروی خود به خوبی روز اول خود استفاده کنید.
هوای خنک ورودی:
این اولین توصیه هر شخص دانا جهت افزایش توان خودرو است. ایده این کار از اینجا نشئت میگیرد که هوای سرد دارای چگالی بالاتری است ( تراکم مولکولی بیشتری دارد ) در نتیجه اکسیژن بیشتری وارد سیلندر میشود تا با سوخت ترکیب شود. در نهایت باعث میشود که احتراق سریعتر اتفاق افتد و این بدان معنا است که توان بیشتری را میتوانیم از موتور بگیریم. در واقعیت میتوانیم به افزایش ۵ تا ۷ اسب بخاری خودرو در ازای ورود هوای خنک به داخل موتور اشاره کنیم.
البته یکی از فاکتورها هوای ورودی موتور است. اگر در مناطق سردسیر ساکن هستید باید به فکر تأمین کردن عوامل بعدی تأثیر گذار بر روی توان خودروی خود باشید,
اگزوز خروجی:
عدم وجود اگزوز ( برداشتن منبع، تغییر غیر اصولی آن و از این قبیل ) میتواند بسیار بر روی عملکرد خودرو تأثیر بگذارد. این بدان معنا است که شما مسیر لوله از کاتالیست موجود در لوله اگزوز تا انتهای خودرو در صندوق عقب را مستقیم نمودهاید. به گفته Jeff Zurschmeide نویسنده کتاب “هندبوک افزایش عملکردهای کوچک جدید” این کار میتواند کل سیستم را دچار مشکل کند. افزایش تعداد اگزوزها میتواند گازهای خروجی حاصل از احتراق را بیشتر به سمت بیرون انتقال دهد. با خارج کردن هر چه بیشتر گازهای حاصل از احتراق، فضای بیشتری برای مخلوط سوخت و هوا در محفظه احتراق باقی میماند و این خود باعث افزایش توان موتور میشود.
استفاده از کاتالیست با جریان بالا:
وقتی که کارخانه برای اولین بار مبدل کاتالیست را بر روی خودروها سوار میکند، قصد ندارد تا عملکرد خودرو را با این کار افزایش دهد بلکه میخواهد هوای تنفسی ما تمیز باقی بماند. نزدیک به یک دهه طول کشید تا کاتالیست ها پیشرفت داشته باشند. اگر خودروهای دهه ۸۰ تا ۹۰ میلادی را در اختیار دارید خیلی شانس آوردهاید که میتوانید از سربالاییها جان سالم به در ببرید!!. با تعویض کاتالیست های کهنه و قدیمی با مدلهای جدید High-Flow میتوانید تغییر را حتی زیر پدال گازتان متوجه شوید. البته با توجه به اینکه این کار غیرقانونی است، غیرعلمی هم هست که در مبدل کاتالیست خود سوراخ ایجاد نمایید. تحت هیچ شرایطی در مبدل کاتالیست خود سوراخ ایجاد نکنید.
حقه تایر:
میخواهید باور بکنید یا نه، ولی ترفند بسیار جالبی در تایرها وجود دارد تا بتوانید قابلیتهای خودروی خود را افرایش دهید. با از بین بردن زاویه Toe-in که کارخانه برای خودرو مدنظر گرفته است و چرخهای جلو اندکی با زاویه نسبت به هم قرار میگیرند، و موازی کردن دقیق جهت چرخش آنها در مسیرهای مستقیم، اندکی بهبود را شاهد خواهید بود. افزودن تایرهای فاق کوتاه نیز میتواند باعث بهبود شتاب گردد اما در عین حال سرعتسنج خودرویتان را به اشتباه خواهد انداخت. البته با تعویض رینگ خود با یک نمونه کموزن آن میتوانید بر عملکرد خودروی خود تأثیر بسزایی بگذارید. یک دست رینگ از جنس فیبر کربن، یا آلیاژ منیزیوم یا حداقل آلومینیوم میتواند خودروی شما را سبک کند، البته یقیناً جیب شما را هم بینصیب نمیگذارد,
ریفلش کردن خودروی خود، زمانبندی سوپاپها، مخلوط سوخت و هوا و دیگر ورودیهای اسب بخار خودروی شما تغییر خواهد کرد. از مزایای ReFlash کردن به جزء افزایش توان خودرو میتوان به امکان غیرفعال کردن آن برای از بین نرفتن گارانتی ذکر کرد.
با حضور توربوشارژ و سوپرشارژ بر روی خودرو، ReFlash کردن میتواند به موتور خودرو را واقعاً تقویت کند و در موتورهای با تنفس طبیعی این میزان تأثیر ممکن است تنها نیم اسب بخار
باشد!