دلیل سوختن چراغ های خودرو

سوختن لامپ، شایع ترین علت خرابی چراغهای جلو با عقب است، که باعث می شود یکی از چراغها یا هر دوی آنها کار نکنند و باعث عدم دید کافی برای راننده و همچنین ایجاد اشکال در دیده شدن توسط رانندگان دیگر می گردد. سیم پیچ داخل لامپها یا همان فیلامان(Filament) از فلز بسیار سختی به نام تنگستن ساخته می شود و وقتی که لامپ خودرو روشن می شود، سیم داخل آن در اثر حرارت زیاد به نقطه ذوب خود نزدیک می شود. در حالتی که در اثر تغییر ناگهانی در ولتاژ یا میزان جریان برق، درجه حرارت سیم داخل لامپ بالاتر رود، سیم مذکور ذوب شده و از وسط و یا از محل اتصال خود پاره شده و جدا می گردد که باعث خاموش شدن ناگهانی لامپ می شود و در این حالت اصطلاحاً لامپ خودرو سوخته است. «تنگستن»(Tungsten) فلزی است به رنگ خاکستری و بسیار سخت که سیمهای حاصل از آن در مقابل کشش و حرارات مقاومت بسیار زیادی دارند. این فلز بالاترین نقطه ذوب را در میان عناصر دارد و در حرارت ۳۳۸۰ درجه سانتیگراد ذوب می شود. سئوال اینجاست که چرا سوختن لامپ چراغها در خودروهای داخلی بسیار بیشتر از خودروهای وارداتی است و آمار خودروهای داخلی با چراغهای سوخته بیشتر از خودروهای خارجی می باشد؟ در وهله اول، مطمئناً نوع لامپ و کیفیت آن تأثیر زیادی در میزان کارکرد لامپ و مقاومت آن در برابر سوختن دارد، ولی عوامل دیگری مانند ایراد در سیستم دینام یا باتری، شارژ بیش از حد برق، نوسانات برق در لامپها، اشکال در فیوزها، نقص در مدار سیم کشی خودرو و حتی لمس قسمت شیشه ای لامپ در هنگام تعویض در سوختن لامپهای چراغ خودرو مؤثر هستند. برای کاهش میزان سوختن لامپها می توان اقدامات ساده ای انجام داد. مثلاً برای تعویض لامپ چراغهای خودرو از لامپهای ارزان قیمت استفاده نکنید و حتی المقدور از برندهای توصیه شده شرکت سازنده خودرو استفاده نمایید. برای افزایش عمر لامپهای چراغهای خودرو، در طول روز از روشن کردن چراغها و یا چراغ دادنهای بی مورد خودداری کنید.                                                                 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *