✅داغ شدن گیربکس
بالارفتن حرارت گیربکس و روغن موجود در آن در مراحل اولیه مشکلی ایجاد نمیکند اما پس از چند ساعت که گیربکس به کار خود ادامه میدهد، دما روغن تا حد قابل توجه افزایش مییابد.
این گرمای زیاد باعث فشارآمدن بر سوپاپهای کنترل فشار میشود. در مجموع افزایش دما باعث ایجاد اختلال در کار گیربکس میشود.
حال برای خنککردن چه باید کرد؟
باید روغن گیربکس را خنک کرد.
دلیلش هم این است که روغن با تمام اجزای گیربکس در تماس_استاما برای خنککردن روغن گیربکس دو سیستم وجود دارد:
◀️خنککردن با آب
◀️خنککردن با هوا.
خنک_کردن_گیربکس
خنککاری با آب بیشتر در موتورهای بزرگ انجام میشود.
در این سیستم یک رادیاتور روغن وجود دارد که در وسط مسیر روغن قرار میگیرد.
اما در سیستم خنککاری با هوا، ماجرا کاملاً متفاوت است.
در این سیستم روغن مسیر اضافی طی نمیکند در این نوع خنککاری است که پوسته اضافی به مبدل جوش میخورد و پرههایی که در آن وجود دارد باعث مکش هوا به داخل مبدل گشتاور میشود.
وقتی مبدل به گردش درمیآید پرههای پوسته خنککننده هوا را در داخل مبدل گشتاور میکشند و پس از جذب حرارت مبدل و روغن در تماس با تورک کانورتور از قسمت تخلیه خارج میشوند. این سیستم توانایی جوابگویی در زیر بارهای شدید را ندارد و برای موتورهای کوچک و کمفشار و گیربکسهای معمولی مناسب است.
در مجموع استفاده از سیستمهای خنککننده روغن بسیاری از معایب گیربکسهای اتومات را از بین برده و کارکرد آن را نرمال نگه داشته است