اجزای سیستم ESP
قبل از دهه نود میلادی رانندهها معمولاً آموزش میدیدند که ترمز را ناگهانی فشار ندهند و ضربات با فاصله زمانی کم به پدال بزنند تا از قفل شدن چرخها و سر خوردن خودرو جلوگیری نمایند. با به وجود آمدن ترمز ABS کار رانندهها راحتتر شد. در واقع سیستم ABS به طور الکترونیکی با ضرباتی سریعتر از راننده که روی پدال میزند، از قفل شدن چرخها جلوگیری میکند. این سیستم در واقع از کمفرمانی و بیشفرمانی تا حدودی جلوگیری میکند و قابلیت کنترل خودرو در هنگام ترمزگیری را فراهم میکند. سیستم ESP از ABS برای انجام عمل جلوگیری بر روی هر چرخ به طور جداگانه استفاده میکند.
سیستم ESP همچنین از کنترل Traction نیز بهره میبرد. اگر سیستم ESP از لغزشهای جانبی خودرو جلوگیری مینماید اما کنترل Traction از لغزشهای طولی ممانعت به عمل میآورد. اگر سیستم کنترل Traction لغزش و سر خوردن یک چرخ را تشخیص داد، سیستم ESP با دریافت دادههای مناسب از سنسورها لغزش جانبی خودرو را بررسی میکند.
سیستم کنترل پایداری در واقع با سه سنسور اصلی در ارتباط است:
۱- سنسور سرعت دورانی چرخ: بر روی هر چرخی یک سنسور وجود دارد تا سرعت دورانی هر چرخ را محاسبه نماید. این سرعت چرخ با سرعت طولی خودرو در رایانه مرکزی خودرو مقایسه میشود و تصمیمات لازم اتخاذ میشود.
۲- سنسور زاویه فرمان: این سنسور زاویه چرخشی فرمان را اندازه گیری میکند. رایانه مرکزی خودرو جهت مورد نیاز راننده را از روی دادههای این سنسور متوجه میشود.
۳- سنسور چرخش حول محور قائم: این سنسور به نام سنسور Yaw معروف است. در وسط خودرو قرار دارد. این سنسور جهت واقعی خودرو را به رایانه مرکزی گزارش میدهد. رایانه مرکزی خودرو با توجه به دادههای این سنسور و سنسور زاویه فرمان تصمیم مناسب را میگیرد.