ﻧﺤﻮﻩ ﯼ ﺭﯾﺴﺖ ایسیو ﻣﻮﺗﻮﺭ ﺩﺭ ﺧﻮﺩﺭﻭﻫﺎﯼ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﻭ ﺳﺎﯾﭙﺎ

ﻪ ﺯﻣﺎﻥ ﺭﺴﺖ ایسیو ‏( ECU Engine ‏) ﺭﺍ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻣﺪﻫﻢ ❓

⬅️ایسیو ﻣﺮﻭ ﺎﻣﻮﺗﺮ ﺍﺳﺖ ﻪ ﺑﻪ ﻤ ﺳﻨﺴﻮﺭﻫﺎ ﻭ ﺑﺎ ﺗﻌﻦ ﺷﺮﺍﻂ
ﻟﺤﻈﻪﺍ ﻣﻮﺗﻮﺭ ﺑﻪ ﺳﺮ، ﻋﻤﻠﺮﻫﺎ ﻧﺼﺐ ﺷﺪﻩ ﺑﺮ ﺭﻭ ﻣﻮﺗﻮﺭ، ﻓﺮﻣﺎﻥ
ﻣﺪﻫﺪ ﺗﺎ ﺍﺯ ﺍﻦ ﻃﺮﻖ ‏( ﺯﻣﺎﻥ ﻭ ﻣﺪﺕ ﺎﺷﺶ ﺳﻮﺧﺖ، ﺯﻣﺎﻥ ﺟﺮﻗﻪ ﻭ ﻓﺮﺍﻫﻢ
ﺳﺎﺯ ﺷﺮﺍﻂ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﺮﺍ ﺍﺠﺎﺩ ﺍﺣﺘﺮﺍﻕ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺩﺍﺧﻞ ﺳﻠﻨﺪﺭﻫﺎ ﻭ… ﺗﺎﻣﻦ
ﻨﺪ . ﺍﻦ ﻣﺮﻭﺎﻣﻮﺗﺮ ﻧﺰ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺩﺮ ﻫﻤﻨﻮﻋﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﺷﺎﻣﻞ CPU ، ﺣﺎﻓﻈﻪ
ﻭ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﺭﺰ ﺍﺳﺖ.
ایسیو ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺳﻨﺴﻮﺭﻫﺎﻳﻲ ﻪ ﺑﻪ ﻣﻮﺗﻮﺭ ﻣﺘﺼﻞ ﺍﺳﺖ ﻭﺿﻌﻴﺖ ﻭ ﺷﺮﺍﻳﻂ
ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺭﺍ ﺗﺤﻠﻴﻞ ﺮﺩﻩ ﻭ ﺎﺳﺦﻫﺎﻱ ﻻﺯﻡ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺧﺮﻭﺟﻲﻫﺎ ﻪ ﻋﺒﺎﺭﺗﻨﺪ ﺍﺯ :
ﺍﻧﺘﻮﺭﻫﺎ، ﺟﺮﻗﻪ ﺯﻥﻫﺎ ﻭ … ﺍﻋﻤﺎﻝ ﻣﻲﻨﺪ .
 ﺳﻨﺴﻮﺭﻫﺎﻱ ﻴﺖﻫﺎﻱ ﺍﻧﺘﻮﺭﻱ
ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻪ ﻫﺮ ﻪ ﺗﻌﺪﺍﺩ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺑﺎﺷﺪ ایسیو ﺑﻬﺘﺮ ﻣﻲﺗﻮﺍﻧﺪ ﺷﺮﺍﻳﻂ
ﻣﻮﺗﻮﺭ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻨﺪ.

ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪ ﺳﻨﺴﻮﺭﻫﺎﻱ ﻣﻬﻢ ﻋﺒﺎﺭﺗﻨﺪ ﺍﺯ :
ﺳﻨﺴﻮﺭ ﺩﻭﺭ ﻳﺎ RPM
ﺳﻨﺴﻮﺭ ﻓﺸﺎﺭ ﺩﺍﺧﻞ ﻣﺎﻧﻴﻔﻮﻟﺪ ﻳﺎ MAP
ﺳﻨﺴﻮﺭ ﺩﺭﻳﻪ ﺎﺯ ﻳﺎ TPS
ﺳﻨﺴﻮﺭ ﺩﻣﺎﻱ ﺁﺏ ﻳﺎ CTS
ﺳﻨﺴﻮﺭ ﺩﻣﺎﻱ ﻫﻮﺍ ATS
ﺳﻨﺴﻮﺭ ﺍﺴﻴﻥ
ﺳﻨﺴﻮﺭ ﺿﺮﺑﻪ
ﺍﺳﺘﺮ ﻣﻮﺗﻮﺭ
ﺩﺭ ﺣﺎﻓظه ایسیو ﺳﺮ ﻣﻘﺎﺩﺮ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ ﻪ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﺶ ﻓﺮﺽ
ﺩﺭ درون ایسیوﺑﺎﺭ ﺬﺍﺭ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ .
 ﺩﺭ ﺑﺮﺧ ﺍﺯ ﻣﻮﺍﺭﺩ ﻣﻤﻦ ﺍﺳﺖ ﺍﻦ
ﻣﻘﺎﺩﺮ ﻭ ﺎﺭﺍﻣﺘﺮ ﻫﺎ ﺭﻭ ﺍﺯ ﺩﺳﺖ ﺑﺪﻫﺪ ﻭ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺗﺎ ﻣﺪﺗ ﺑﺪ ﺎﺭ ﻨﺪ .
ﺍﺯ ﺩﻻﻞ ﺁﻥ ﻣﺘﻮﺍﻧﺪ ﺧﺮﺍﺑ ﺳﻨﺴﻮﺭﻫﺎ ﺑﺎﺷﺪ
ﺯﻣﺎﻧ ﻪ ﺳﻨﺴﻮﺭ ﺩﺎﺭ ﻣﺸﻞ ﺷﻮﺩ ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ ﺍﺷﺘﺒﺎﻩ ﺑﻪ ECU ﺍﺭﺳﺎﻝ
ﻣﻨﺪ ﺩﺭ ﻧﺘﺠﻪ ﻋﻤﻠﺮﺩ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺩﺎﺭ ﻣﺸﻞ ﻣﺸﻮﺩ ﻭ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﻣﺪﺗ
ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ ﻭ ﺎﺭﺍﻣﺘﺮﻫﺎ ﺍﺷﺘﺒﺎﻩ ﺩﺭ ﺣﺎﻓﻈﻪ ECU ﺑﺎﻗ ﻣﻤﺎﻧﺪ ﻭ ﻣﻄﺎﺑﻖ ﺑﺎ
ﺍﻃﻼﻋﺎﺗ ﻪ ﺳﻨﺴﻮﺭ ﺍﺷﺘﺒﺎﻩ ﺍﺭﺳﺎﻝ ﻣ ﻨﺪ ﺷﺮﺍﻂ ﺭﺍ ﺗﻨﻈﻢ ﻣ ﻨﺪ
ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﻣﺜﺎﻝ : ﺳﻨﺴﻮﺭ MAP ، ﺳﻨﺴﻮﺭ ﺩﺭﻪ ﺎﺯ ﻭ ﺳﻨﺴﻮﺭ ﺩﻭﺭ ﻣﻮﺗﻮﺭ
ﻫﺮﺪﺍﻡ ﺍﻃﻼﻋﺎﺗ ﺭﺍ ﺑﺮﺍ ﻨﺘﺮﻝ ﻮﻧﺖ ﺍﺭﺳﺎﻝ ﻣﻨﻨﺪ ﻨﺘﺮﻝ ﻮﻧﺖ
ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ ﺩﺭﺎﻓﺘ ﺍﺯ ﺍﻦ ﺳﻪ ﺳﻨﺴﻮﺭ ﺭﺍ ﺑﺎ ﻫﻢ ﻣﻘﺎﺴﻪ ﻣ ﻨﺪ ﻭ ﻣﺘﻮﺟﻪ
ﻣﺸﻮﺩ ﻪ ﺑﺮﺧ ﺍﺯ ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ ﺑﺎ ﻫﻢ ﻫﻤﺎﻫﻨ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﻭ ﻣﺰﺍﻥ ﻓﺸﺎﺭ ﻫﻮﺍ
ﻭﺭﻭﺩ ﻪ ﺳﻨﺴﻮﺭ MAP ﺍﻋﻼﻡ ﻣ ﻨﺪ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻣﻘﺎﺩﺮ ﻪ ﺳﻨﺴﻮﺭﻫﺎ
ﺩﻭﺭ ﻣﻮﺗﻮﺭ ﻭ ﺩﺭﻪ ﺎﺯﺑﻪ ECU ﻣﻔﺮﺳﺘﻨﺪ، ﺍﻣﺎﻥ ﺬﺮ ﻧﺴﺖ . ﺑﻨﺎ ﺑﺮﺍﻦ
ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﻨﺪﻦ ﺑﺎﺭ ﻪ ECU ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ ﺭﺍ ﺑﺮﺭﺳ ﺮﺩ ﻭ ﻣﺘﻮﺟﻪ ﺷﺪ ﻪ ﺳﻨﺴﻮﺭ فشار منیفولد  ﺎﺭﺍﻣﺘﺮﻫﺎ ﺍﺷﺘﺒﺎﻩ ﺍﻋﻼﻡ ﻣ ﻨﺪ، ﺩﺳﺘﻮﺭﺍﺗ ﻪ ﺑﻪ ﻋﻤﻠﺮﻫﺎ ﺍﺭﺳﺎﻝ
ﻣﻨﺪ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻣﻘﺎﺩﺮ ﺍﺷﺘﺒﺎﻩ ﺗﻐﺮ ﻣﺪﻫﺪ ﺗﺎ ﺎﺭﺮﺩ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﻤﺘﺮ ﺩﺎﺭ
ﻣﺸﻞ ﺷﻮﺩ .
ﺍﻣﺎ ﻭﻗﺘ ﺳﻨﺴور فشار منیفولد ﺭﺍ ﻋﻮﺽ ﻨﺪ ﻭ ﺳﻨﺴﻮﺭ ﺳﺎﻟﻢ ﺟﺎﺰﻦ ﻨﺪ
ﻫﻨﻮﺯ ﺩﺭ ﺣﻔﻈﻪ ECU ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ ﺍﺷﺘﺒﺎﻩ ﺛﺒﺖ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺗﺎ ﻣﺪﺗ
ﺑﺪ ﺎﺭ ﻣ ﻨﺪ .

ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻦ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺗﻌﻮﺾ ﺑﻌﻀ ﺍﺯ ﺳﻨﺴﻮﺭﻫﺎ ‏(ﺑﻌﻨﻮﺍﻥ ﻣﺜﺎﻝ : ﺳﻨﺴﻮﺭ ﺍﺴﻥ ،
ﺳﻨﺴﻮﺭ ﺩﺭﻪ ﺎﺯ ، ﺳﻨﺴﻮﺭ مپ و…) ﻮﻥ ﻫﻨﻮﺯﺑﺮﺧ ﺍﺯ ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ ﻭ
ﺎﺭﺍﻣﺘﺮﻫﺎ ﺍﺷﺘﺒﺎﻩ ﺩﺭ ﺣﺎﻓﻈﻪ ECU ﺑﺎﻗ ﻣ ﻣﺎﻧﺪ ﻧﺎﺯ ﺍﺳﺖ ﻪ ECU ﺭﺍ
ﺭﺴﺖ ﻨﺪ ﺗﺎ ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ ﺑﻪ ﺣﺎﻟﺖ ﺍﻭﻟﻪ ‏( ﺗﻨﻈﻢ ﺎﺭﺧﺎﻧﻪ ﺍ ‏) ﺑﺮﺮﺩﺩ ﻭ
ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺑﻪ ﺩﺭﺳﺘ ﺎﺭ ﻨﺪ .

ﺩﺮﺍﺯ ﺩﻻﻞ ﺭﺴﺖ ECU ﺎ ﺮﺩﻥ ﺪﻫﺎ ﺧﻄﺎ ﺍﺳﺖ ﻪ ﺣﺘ
ﺲ ﺍﺯ ﺭﻓﻊ ﺍﺮﺍﺩ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺍﺯ ﺣﺎﻓﻈﻪ ECU ﺎ ﻧﻤﺸﻮﺩ . ﺰﻨﻪ ﺭﺴﺖ
ﻤ ﻣﻨﺪ ﺗﺎ ﺪﻫﺎ ﺧﻄﺎ ﺍﺯ ﺣﺎﻓﻈﻪ ﻨﺘﺮﻝ ﻮﻧیت پاک شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *