در همه خودروهای رایج، تسمه ای وجود دارد که قطعاتی از جمله دینام، واترپمپ، کمپرسور کولر و احتماال فرمان هیدرولیک از آن استفاده میکنند. چون معمولا این تسمه از بیرون نصب میشود بنابراین میتوانید آن را از قسمت جلوی موتور ببینید.فروش خودرو، البته در خودروهای دیفرانسیل جلو، موتور اغلب به صورت عرضی نصب میشود. تسمه معمولا یک نوار مارپیچ است که حول پولی های گوناگون حرکت میکند. اگر پوسیدگی یا فرسودگی از جمله ترک، ساییدگی و موارد مشابه به آن در تسمه مشاهده کردید، باید برای تعویض آن اقدام کنید. تسمه نیز مانند دیگر قطعات خودرو عمر مفیدی دارد و باید در زمان معینی عوض شود تا مانع آسیبهای شدید و جدی به موتور خودرو گردد.
اغلب موتورها یک تسمه تایمینگ یا زمانبندی نیز دارندکه از دید پنهان است که میللنگ در قسمت پایین موتور را به سرسیلندر در قسمت بالا وصل میکند. این تسمه باز و بسته شدن سوپاپها را کنترل میکند. بسیاری از موتورها از زنجیر تایمینگ به جای تسمه استفاده میکنند. تفاوت کلیدی زنجیره تایمینگ در این است که معمولا به تعویض دورهای نیاز ندارد. تسمه تایمینگ معمولا بعد از طی مسافت ۶۰ هزار کیلومتر نیاز به تعویض دارد که البته زمان درست آن را بایددر دفترچه راهنمای خودروتان ملاحظه کنید
اگر تسمه تایمینگ پاره شود، خودرو خاموش خواهد شد و دیگر قادر نیستید آن را روشن کنید،اما در بعضی خودروها بعداز این که تسمه تایمینگ پاره شد، میتوان دوباره آن را روشن کرد. اما درنظر داشته باشید که به خاطر دینام، زیاد نمیتوانید رانندگی کنید. بدون دینام، باید به نیروی الکتریکی حاصله از باتری اتکا کنید. با این که تسمه میتواند بیش از ۱۶۰ هزار کیلومتر دوام داشته باشد اما باید به صورت دورهای بازرسی شود. اگر میخواهید خودتان این کار را انجام دهید، بهتر است دفترچه راهنمای خودرو را مطالعه کنید.
این در بعضی از خودروهای امروزی مانند هیوندای که چهارسیلندر است بعد از شش سال یا ۹۶ هزار کیلومتر و یا بعد از دو سال یا ۲۴ هزار کیلومتر صورت میگیرد. فولکس واگن این کار را بعد از ۶۴ هزار کیلومتر توصیه میکند اما در بعضی از خودروهای فورد بعد از طی مسافت ۱۶۰ هزار کیلومتر این کار صورت میگیرد. هزینه تعویض تسمه دینام در کشورهای مختلف فرق میکند که از ۷۵ تا بیش از ۱۵۰ دلار متغیر است. گاهی اوقات ممکن است با شنیدن سیگنالهای هشدار متوجه شویدکه زمان تعویض تسمه فرارسیده است؛ هنگامی که موتور را روشن کرده و یا شتاب میگیرید، صداهای قیژقیژ از تسمه دینام میشنوید.
در بعضی از خودروها اگر تسمه تایمینگ پاره شود یا روی پولی رد کند، پیستونها همچنان به سمت بالا و پایین حرکت میکنند اما چون زمانبندی به هم خورده است، سوپاپها با پیستونها برخورد کرده و خم میشوند. تعویض تسمهتایم بسیار مهم است و چون به آسانی قابل رویت نیست باید آن را به تعمیرگاه مجاز ببریدتا نگاه دقیقتری بهآن بیندازد. برای زمان تعویض این قطعه توصیههای گوناگونی وجود دارد. برای نمونه، تعویض تسمهتایمینگ در بعضی از خودروهای شورولت بعد از طی مسافت ۱۶۰ هزار کیلومتر صورت میگیرد.