خودرو ۲WDو ۴WD چیست؟

خودرو,فروش خودرو۲WD یا ۴WD برطرف کند واژه هایی که شاید این روزا بیشتر در کنار بدنه خودرو ها دیده می شه در اصل تمام خودروها نیروی موتور یا به چرخ های عقب، یا به چرخ های جلو و یا به هر چهار چرخ منتقل می شود. در اتومبیل هایی که نیرو به دو چرخ عقب یا دو چرخ جلو منتقل می شود ۲WD و در خودروهایی که نیرو به هر چهار چرخ منتقل می شود ۴WD یا همان دو دیفرانسیل می گویند و در دو نوع موقت و دائم هستند که در نوع موقت، راننده بسته به موقعیت، توسط اهرم یا دکمه مخصوص وضعیت آن را مشخص می کند که نیرو به دو چرخ منتقل شود یا چهار چرخ که البته این اهرم یا یا دکمه در خودروها متنوع می باشد.

 

به دودیفرانسیل هایی که به طور الکترونیکی نیروی وارد بر چهار چرخ را کنترل می کنند، AWD می گویند. همان طور که گفته شد در خودروهای ۲WD نیرو یا به چرخ های عقب منتقل می شود یا به چرخ های جلو که به اصطلاح به آن ها دیفرانسیل عقب (RWD) و دیفرانسیل جلو (FWD) می گویند. اکثر خودروهای هاچ بک و سدان های کوچک و جمع و جور دیفرانسیل جلو می باشند و خودروهای اسپرت و سوپرخودروها دیفرانسیل عقب هستند که این موضوع به وضوح در خودروهای دهه هفتاد و هشتاد میلادی نمایان است.

 

اما از سیستم ۴WD یا همان دو دیفرانسیل اغلب در خودروهای شاسی بلند و آف رود استفاده می گردد و پیش تر با ۴X4 مشخص می شد که البته در دهه های گذشته به نوعی سمبل غرور و افتخار کارخانه سازنده نیز بود! هر کدام از این سیستم ها مزایای خاص خود را دارند که به شرح آن ها می پردازیم:

مزایای خودرو ۴WD:

بزرگ ترین مزیت یک خودروی دو دیفرانسیل، افزایش چسبندگی و کشش اتومبیل در جاده های لغزنده است که بر روی برف ، یخ و یا گل و شل، احتمال گیر کردن و از حرکت ایستادن یک خودروی ۴WD به مراتب کم تر از خودوی ۲WD است مگر اینکه هر چهار چرخ با هم گیر کنند و از حرکت بایستند که این امر بسیار کم اتفاق می افتد، هم چنین سیستم ۴WD در مسیرهای صعب العبور بسیار به کمک راننده آمده و در حالی که ممکن است فقط یک یا دو چرخ اتومبیل با سطح زمین تماس داشته باشد، کمک شایانی به عبور از مسیرهای ناهموار می کند. ناگفته نماند که در برخی از سوپرخودروهای امروزی از سیستم چهارچرخ متحرک خودکار در جهت ایجاد کشش و چسبندگی بیش تر به سطح جاده استفاده می گردد.

مزایای خودرو ۲WD:

 

از این سیستم نیز در خودروهای هاچ بک، سدان ها و در کل خودروهای شهری و برخی از شاسی بلند هایی که به هدف آف رود ساخته نشده اند، استفاده می شود که به صورت دیفرانسیل عقب یا دیفرانسیل جلو هستند. مزیت سیستم ۲WD این است که هزینه طراحی،ساخت و نگهداری بسیار پایین تری نسبت به ۴WD دارند به طوری که برای یک شاسی بلند دو دیفرانسیل باید چندین هزار دلار بیش تر نسبت به همان خودرو با سیستم ۲WD بپردازید. هم چنین اتومبیل های ۲WD به لطف وزن کم تر نسبت به انواع ۴WD، دارای مصرف سوخت پایین تری هستند.

در نهایت باید گفت اگر واقعاً علاقمند به گشت و گذار در دامن طبیعت هستید و صرفاً به مسیرها و جاده های استاندارد و آسفالت قانع نیستید، اتومبیل ۴WD برای شما انتخاب مناسبی است ولی اگر بیش تر در سطح شهر تردد دارید و مسیر بین محل کار تا منزل را هر روز می پیمایید، پس هزینه اضافی بر دوش خود تحمیل نکنید و با یک خودروی  ۲WD نیاز روزمره خود را تامین کنید. امیدواریم تا فرهنگ صحیح استفاده و نگهداری از خودرو در کشور ما نیز جا بی افتد تا هر شخص بسته به نیاز واقعی خود اقدام به خرید اتومبیل کند و صرفاً زیبایی ظاهری و یا به اصطلاح “کلاس” خودرو را معیار انتخاب خود قرار ندهد!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *