⛽️در موتورهای بنزینی ابتدا بنزین و هوا با هم مخلوط شده و سپس وارد سیلندر می شوند .
هنگامی که سوخت متراکم شد شمع جرقه می زند و عمل احتراق صورت می گیرد .
ولی در موتورهای دیزلی ابتدا فقط هوا وارد سیلندر می شود ، با بالا آمدن پیستون ، هوای داخل سیلندر فشرده و گرم می شود.
بنابر اصل اول ترمودینامیک : اگر حجم ثابتی از گاز فشرده شود ، دمای آن بالا خواهد رفت.
در این لحظه پمپ انژکتور ، گازوییل را بصورت پودر داخل سیلندر تزریق می کند . دمای بالای هوای فشرده شده ، باعث انفجار سوخت می شود و عمل احتراق صورت می گیرد. به همین دلیل در موتورهای دیزلی نیازی به شمع نیست.
در موتورهای بنزینی سوخت بین ۸ تا ۱۲ مرتبه فشرده می شود ولی در موتورهای گازوییلی هوا می تواند تا ۲۵ برابر فشرده شود. به همین دلیل بازده موتورهای دیزلی بیشتر از موتورهای بنزینی است.