نقد و بررسی پژو ۲۰۰۸

پژو 2008

نقد و بررسی پژو ۲۰۰۸

با امضای توافق نامه برجام شرکت های خودرو سازی زیادی به بازار پر رونق ایران هجوم آوردند. شرکت پژو که در گذشته بارها در مقاطع حساس قرارداد خودرو را با ایران خودرو به صورت یک طرفه فسخ نموده بود این بار نیز با وعده های زیاد به ایران بازگشت. این شرکت با وعده مونتاژ پژو ۲۰۰۸، ۳۰۱ و ۵۰۸ در ایران سر و صدای زیادی بپا کرد. این بار نیز همچون گذشته با اعمال تحریم ها پژو اولین خودروساز فراری از ایران شد.

طراحی پژو 2008
پژو ۲۰۰۸ عرضه شده در ایران تا سال ۲۰۱۶ در بازار جهانی روی خط تولید بود.

پژو ۲۰۰۸

۲۰۰۸ یک خودروی کراس آور جمع و جور بوده که در سال ۲۰۱۳ معرفی گردید. ۲۰۰۸ در حقیقت بر پایه ۲۰۸ ساخته شده و همین موضوع توجیه کننده ابعاد نسبتا کوچک و ارتفاع نه چندان بلند آن است.

در سال ۱۳۹۵ با امضای قرارداد ایران خودرو و گروه پژو سیتروئن مقرر گردید این خودرو با قوی ترین پیشرانه‌ی ممکن در ایران مونتاژ شود. در مدت ۳ سال کمتر از ۱۰ هزار پژو ۲۰۰۸ در ایران تولید شده و این خودرو از خط تولید خارج شد.

پلتفرم پژو 2008
پژو ۲۰۰۸ روی پلتفرم پژو ۲۰۸ ساخته شده است.

طراحی پژو ۲۰۰۸

در نمای جلو چهره خشن که سنت محصولات پژو است دیده می شود. چراغ ها ابعاد بزرگی داشته و کشیدگی آنها تا روی گلگیر جلو به زیبایی خودرو کمک نموده است. چراغ های دیلایت به صورت یک نوار در قسمت بالای چراغ تعبیه شده که با توجه به گرافیک شفاف لنز جلوه زیبایی دارد. جلو پنجره به صورت مشکی رنگ بوده و خطوط افقی باعث اسپرت دیده شدن خودرو شده است. طراحی سپر نیز مناسب بوده و علاوه بر چراغ های مه شکن در دو طرف سپر ورودی هوا به صورت مخفی قرار گرفته است. خطوط و برآمدگی ایجاد شده روی کاپوت باعث می شود پژو ۲۰۰۸ اندکی بزرگتر به نظر برسد.

در نمای جانبی ارتفاع خودرو چندان بلند نبوده اما وجود فلاپ های پلاستیکی و ریل روف کراس آور بودن آن را گوشزد می کند. نکته جالب این قسمت افزایش ارتفاع خودرو در قسمت عقب بوده که پیش از این کمتر در خودروهای دیگر مورد استفاده قرار گرفته است.

نمای عقب به نوعی ادامه دهنده راه طراحی جلو خودرو است. چراغ ها طراحی برآمده ای داشته و در قسمت جانبی بخشی از بدنه خودرو را در بر گرفته اند. تعبیه بال عقب در بالاترین قسمت باعث زیباتر شدن این بخش شده و چراغ سوم ترمز نیز روی آن نصب شده است. سپر طراحی اسپرتی داشته و به لطف خروجی اگزوز استیل و فلاپ دیفیوزر مانند حس یک خودروی اسپرت القا می شود.

با ورود به فضای داخل احتمالا غافلگیر خواهید شد. پژو معتقد است در طراحی داخل خودرو از کابین هواپیما الگو برداری کرده است.

در بخش مرکزی یک مانیتور بزرگ لمسی تعبیه شده که اطلاعات مختلفی را نمایش می دهد. دریچه های ورودی هوا در قسمت وسط قرار داشته و در قسمت پایین کلیدهای کنترلی سیستم تهویه و سایر موارد قرار گرفته است.

آمپرها در بالاترین قسمت ممکن نصب شده تا راننده دید مناسبی نسبت به آنها داشته باشد. پارامترهای سرعت و دور موتور به همراه آمپر بنزین و آمپر آب به صورت عقربه ای نشان داده شده و یک کامپیوتر سفری بزرگ در بخش مرکزی اطلاعات مورد نیاز راننده را نشان می دهد.

برجسته ترین نکته بخش داخلی فرمان بوده که نسبت به خودروهای هم رده ابعاد کوچکی دارد. این فرمان که طراحی D Cut دارد باعث می شود دید راننده نسبت به آمپرها محدود نشود. فرمان خودرو به صورت ۳ پایه بوده که پایه پایینی به شکل کرومی است.

در بخش مرکزی دسته دنده بزرگ قرار گرفته که کار با آن بسیار راحت است. ترمز دستی خودرو که پوشش چرمی دارد مشابه اهرم های بکار رفته در هواپیما بوده و در روزهای نخست استفاده از آن برای شما جذابیت زیادی خواهد داشت. فضای کابین با توجه به ابعاد خودرو مناسب است و سرنشینان ردیف عقب نیز فضای قابل قبولی در اختیار خواهند داشت.

تریم داخلی از جنس پلاستیک و پوشش پیانویی بوده که کیفیت همه متریال نسبت به کلاس خودرو مناسب ارزیابی می شود.

کابین پژو 2008
فضای داخل کابین ۲۰۰۸ بسیار زیبا و خاص است.

مشخصات فنی پژو ۲۰۰۸

پژو ۲۰۰۸ با پیشرانه های مختلفی در بازارهای جهانی عرضه شده است. اما در بازار ایران تنها یک پیشرانه در دسترس بوده که خوشبختانه قوی ترین آن است. این موتور با کد EC5 شناخته می شود که در حقیقت نسخه ارتقا یافته TU5 است. این موتور حاصل همکاری پژو سیتروئن با کمپانی ب ام و بوده و برآیند این همکاری کسب جایزه های مختلف بوده است. بهره وری بالا سبب شده این موتور در بسیاری از محصولات پژو و سیتروئن مورد استفاده قرار گیرد.

این موتور ۱.۶ لیتری توربو قادر به تولید ۱۶۳ اسب بخار قدرت و ۲۴۰ نیوتن متر گشتاور است. گیربکس خودرو از نوع ۶ دنده خودکار با قابلیت تیپ ترونیک بوده و تمامی قدرت تولیدی را به چرخ های جلو منتقل می کند. وزن خودرو ۱۲۸۰ کیلوگرم بوده و شتاب صفر تا صد در مدت زمان ۸.۵ ثانیه به ثبت می رسد. مصرف سوخت به صورت ترکیبی حدود ۷ لیتر بوده و با توجه به ظرفیت باک بنزین ۵۰ لیتری خودرو توانایی پیمایش بالایی دارد. سیستم فرمان به صورت برقی بوده و مجهز به سنسور سرعت است.

امکانات رفاهی پژو ۲۰۰۸

پژو ۲۰۰۸ وارد شده به ایران در سطح متوسط امکانات قرار می گیرد. نسخه های فول آپشن جهانی امکانات رفاهی بیشتری را در اختیار خریدار قرار می دهند.

امکاناتی رفاهی پژو ۲۰۰۸ را سنسور نور و باران، کروز کنترل، شیشه بالابر برقی ۴ درب، تهویه مطبوع اتوماتیک دوکاناله، سنسور و دوربین دنده عقب، صفحه نمایش لمسی، سیستم صوتی با ورودی USB و ۶ بلندگو، بلوتوث، آینه های تاشو برقی، سنسور فشار باد لاستیک، رینگ ۱۶ اینچی آلومینیومی، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان تشکیل می دهند.

در بخش امکانات ایمنی پژو ۲۰۰۸ به ۶ کیسه هوا، سیستم ترمز ABS,EBD,BA، سیستم کنترل پایداری، سیستم کنترل کشش، سیستم شروع حرکت در سربالایی مجهز است.

بررسی رقبا

پژو ۲۰۰۸ در زمان عرضه رقبای سرسختی را پیش روی داشت. چنانچه قصد خرید یک خودروی کراس آور غیر چینی در ابعاد نه چندان بزرگ را داشته باشید گزینه های پیش روی شما پژو ۲۰۰۸، سانگ یانگ تیوولی، رنو کپچر و سیتروئن C3 خواهد بود.

در بحث طراحی انتخاب تا حد زیادی سلیقه ای است. پژو ۲۰۰۸ تا حدی مردانه و اسپرت به نظر می رسد، تیوولی خودروی فانتزی به حساب می آید، C3 به شدت خاص بوده و کپچر تا حد زیادی ساده و اقتصادی به نظر می رسد.

مورد دوم مشخصات فنی این خودروها است. مشخصات فنی پژو ۲۰۰۸ و سیتروئن C3 مشابه بوده و در این بخش امتیاز یکسانی کسب می کنند. پیشرانه تیوولی از نوع تنفس طبیعی بوده و قدرت کمتری تولید می کند. رنو کپچر نیز با پیشرانه توربو ضعیف تر عملا بازی را به پژو باخته است.

در بحث بازار دست دوم تقریبا شرایط برای تمامی خودروها یکسان است. با توجه به بالا رفتن قیمت خودرو انتخاب تنها با ملاک بودجه انجام می شود و با توجه به اینکه خودروهای نامبرده جزء ارزان ترین مدل های غیر چینی هستند شرایط برابر است.

در بحث خدمات پس از فروش پژو ۲۰۰۸ پشتوانه قدرتمندی به نام ایران خودرو داشته اما بررسی ها نشان داده لوازم اصلی و تزئینی این خودرو چندان در دسترس نیست. در بین سایر گزینه ها نیز تیوولی شرایط بهتری داشته و نمایندگان سیتروئن و رنو نیز با مشکل کمبود لوازم مواجه اند.

مورد مهم در مقایسه این خودرو بحث هزینه نگهداری است. پژو همواره ثابت کرده خودروهای تولیدی این شرکت چندان بی دردسر نیستند. این مورد در پژو ۲۰۰۸ نیز صدق است. برتری بی چون و چرای پیشرانه این خودرو نسبت به محصولات هم رده امری واضح است اما همین پیشرانه در صورت عدم تغذیه با بنزین با کیفیت و رسیدگی مناسب به بزرگترین ضعف تبدیل شده و هزینه های نگهداری زیادی را به مالک تحمیل می کند. با توجه به مشترک بودن پیشرانه با C3 این مورد در این خودرو نیز قابل مشاهده است. رنو کپچر نیز به دلیل استفاده از موتور توربو نیاز به نگهداری بیشتری دارد. در این بین سانگ یانگ تیوولی با بهره مندی از موتور تنفس طبیعی و به پشتوانه کیفیت بالای سانگ یانگ تا حدی با شرایط ایران سازگارتر است.

در بحث تجهیزات ایمنی و امکانات رفاهی سیتروئن برتری محسوسی نسبت به سایر خودروها دارد. در رتبه بعد سانگ یانگ تیوولی قرار می گیرد که نسخه های وارد شده به کشور اغلب به صورت فول آپشن می باشند. پژو ۲۰۰۸ و رنو کپچر در سطح امکانات متوسط قرار می گیرند اما نسبت به دو رقیب بازنده به حساب می آیند.

جمع بندی

پژو ۲۰۰۸ یک کراس آور زیبا و با کیفیت به حساب می آید. تولید این خودرو در کشور تقریبا متوقف شده و تیراژ تولید آن در ایران به کمتر از ۱۰ هزار عدد می رسد. طراحی بدنه مناسب، امکانات رفاهی قابل قبول، پیشرانه قدرتمند از مزایای این خودرو به شمار می روند. اما پیش از خرید این خودرو توجه داشته باشید هزینه نگهداری آن نسبت به سایر خودروهای مونتاژی ایران خودرو بسیار بالاتر است. با توجه به عدم اختصاص سهمیه دولتی به بنزین سوپر و نیاز مبرم پژو ۲۰۰۸ به این بنزین، مصرف سوخت پایین آن چندان به چشم نیامده و در هر بار سوخت گیری می بایست حدود ۲ برابر یک خودروی تنفس طبیعی هزینه پرداخت نمایید.

موتور پژو 2008

پژو ۲۰۰۸ در صورت ادامه تولید می توانست به فروش بالایی دست یابد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *