نقد و بررسی پژو ۳۰۱

پژو 301

پس از توافق کشورهای اروپایی و آمریکا با ایران در طرح برنامه جامع مشترک موسوم به برجام تحریم های صنعت خودرو پایان یافت. با این اتفاق تعدادی از کمپانی های خودرو سازی روز دنیا درصدد همکاری با شرکت های ایرانی قرار گرفتند. کمپانی پژو که از شرکای دیرینه ایران خودرو به حساب می آید مجددا به بازار ایران وارد شد و تولید چند محصول جدید را در برنامه قرار داد. بر اساس توافقات صورت گرفته مقرر پژو ۳۰۱ به عنوان یکی از خودروهای اقتصادی در ایران تولید شود. در ابتدا تعداد نامشخصی از این محصول به صورت وارداتی به خیابان ها راه یافت اما پس از اعمال مجدد تحریم ها پروسه تولید این خودرو در هاله ای از ابهام قرار گرفت.

پژو 301

طراحی پژو ۳۰۱ به نسبت محصولات ایرانی قابل قبول است

طراحی پژو ۳۰۱

این خودرو در سال ۲۰۱۲ از استودیو طراحی پژو خارج شد. چندی قبل پژو نمونه فیس لیفت آن را معرفی نمود اما نمونه وارد شده به ایران همان مدل قدیمی است. در نمای جلو خودرو دارای طراحی ساده و پویا بوده و خطوط عضلانی و شکسته در آن بکار نرفته است. طراحی چراغ ها علیرغم قدیمی بودن از گرافیک مناسبی برخوردار است و ظاهری خشن به خودرو بخشیده است. جلو پنجره طراحی نسبتا ساده ای داشته و لوگوی پژو در قسمت مرکزی آن خودنمایی می کند. بر روی سپر چراغ های روشنایی روز تعبیه شده و در قسمت پایین آنها مه شکن ها قرار دارند. در بخش پایین سپر نیز یک ورودی هوای بزرگ نصب شده که علاوه بر تامین هوای پیشرانه به زیبایی خودرو افزوده است. در نمای جانبی طراحی ساده و فاقد هرگونه هیجان را شاهد هستیم و تنها یک خط شانه از گلگیر عقب تا گلگیر جلو را پوشش داده است. نمای عقب پژو ۳۰۱ نیز هیچگونه نقطه برجسته ای نداشته و طراحی بزرگ چراغ ها و لوگوی پژو در بخش مرکزی صندوق عقب خودنمایی می کند.

نمای داخلی ۳۰۱ نیز به پیروی از نمای خارجی یک طراحی اقتصادی را دنبال می کند. در بخش مرکزی داشبورد ۲ ورودی هوای بزرگ قرار داشته که در قسمت پایین مانیتور و کنترلر های سیستم تهویه قرار دارند.

طراحی آمپرها نکته خاصی را در بر نداشته و شامل نشانگر دور موتور، سرعت سنج و یک کامپیوتر سفری در بخش مرکزی است.

 

ایران خودرو اعلام نموده ۳۰۱ را تا ۶۰ درصد داخلی سازی شده است.

مشخصات فنی پژو ۳۰۱

قلب تپنده پژو ۳۰۱ را موتور EC5 تشکیل می دهد. این موتور در حقیقت نسخه ارتقا یافته موتور TU5 است. تغییرات صورت گرفته در این موتور شامل کنترل پیوسته و متغیر سوپاپ ها، پمپ روغن متغیر و استاندارد آلایندگی یورو ۵ قابل ارتقا به یورو ۶ است. این موتور ۱۶ سوپاپ قادر به تولید ۱۱۴ اسب بخار قدرت و ۱۵۰ نیوتن متر گشتاور است. مصرف ترکیبی پژو ۳۰۱ حدود ۷ لیتر بوده که با توجه به حجم موتور مناسب ارزیابی می شود. پژو ۳۰۱ در مدت زمان ۱۲ ثانیه صد کیلومتر را پر می کند که با توجه به وزن ۱۱۹۰ کیلوگرمی منطقی به نظر می رسد. دلیل ضعیف تر بودن خودرو در شتاب اولیه نسبت به خودروهای مجهز به موتور TU5 وزن بیشتر آن است که حدود ۱۱۹۰ کیلوگرم می باشد.

باک خودرو توانایی ذخیره سازی ۵۰ لیتر بنزین را داشته که با توجه به مصرف پایین تر این خودرو نسبت به سایر محصولات داخلی می توان مسافت بیش تری را با یک بار سوخت گیری پیمود.

با توجه به عدم آزمایش بلند مدت این خودرو در داخل کشور میزان سازگاری موتور آن با بنزین بی کیفیت داخلی مشخص نیست هرچند که در صورت داخلی سازی آن می توان به سازگاری هرچه بیشتر آن امیدوار بود.

سیستم تعلیق خودرو در جلو از نوع مک فرسون و در عقب نیمه مستقل با میله پیچشی است که با جذب صحیح ضربات یک سواری نرم را برای سرنشینان به همراه دارد. این سواری نرم در سرعت های بالا به عنوان نقطه شعف خودرو شناخته می شود چرا که با مانورهای ناگهانی راننده گمان می کند قسمت انتهایی خودرو در حال انحراف است که در حقیقت اینگونه نیست.

پژو 301 تیپ 2

پژو ۳۰۱ تیپ ۲.

انواع مدل های پژو ۳۰۱

تابستان سال ۹۸ ایران خودرو اعلام نمود که قرار است پژو ۳۰۱ با داخلی سازی ۸۰ درصد بر روی خط تولید برود. برای این خودرو ۴ تیپ مختلف در نظر گرفته شد که هرکدام دارای امکانات و آپشن های مختلفی بودند.

تیپ۱: این تیپ کلاس پایه ۳۰۱ را تشکیل می دهد. امکانات این خودرو شیشه بالابر برقی درب های جلو، سیستم صوتی با قابلیت پخش CD و قابلیت اتصال AUX و USB و بلوتوث، کنترل سیستم صوتی از پشت فرمان، رینگ های ۱۵ اینچی فولادی، سیستم ترمز ABS، EBD و BA به صورت دیسکی در چرخ های جلو و کاسه ای در چرخ های عقب و سیستم تهویه مطبوع دستی می باشد.

تیپ۲: امکانات این تیپ شامل: شیشه های برقی جلو و عقب، آینه های جانبی برقی، کروز کنترل، رینگ آلومینیومی ۱۵ اینچی، مانیتور لمسی، دوربین و سنسور پارک دنده عقب، محدود کننده سرعت و کنسول میانی در بخش جلو است. تفاوت دیگر این نسخه با تیپ ۱ وجود پشت سری های تنظیم شونده در بخش عقبی خودرو است.

تیپ۳: این تیپ مجهز به گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته بوده که برابر اعلام ایران خودرو ساخت ایسین است. اما سایر امکانات این تیپ شامل: مانیتور لمسی، سنسور و دوربین دنده عقب، کروز کنترل و محدود کننده سرعت، شیشه های برقی ۴ درب، آینه های جانبی برقی، رینگ آلومینیومی، کنسول میانی صندلی های جلو، سیستم کنترل پایداری و هرزگردی و سیستم کنترل فشار باد لاستیک لازم به ذکر است سیستم ترمز تیپ ۳ همانند تیپ ۲ بوده با این تفاوت که چرخ های عقب نیز دیسکی هستند.

تیپ۴: این خودرو همانند تیپ ۳ مجهز به گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک بوده و علاوه بر امکانات آن آپشن های دیگری نیز به آن اضافه شده است. نمد کاپوت، آینه های جانبی همرنگ بدنه، رینگ های تراش خورده آلومینیومی، سیستم تهویه دستی الکترونیک، سانروف، آیینه های جانبی تاشو برقی و سر اگزوز استیل است.

لازم به ذکر است امکاناتی مثل دو کیسه هوای ایمنی و چراغ های دیلایت بر روی تمامی نسخه های ۳۰۱ نصب خواهد شد و این موارد احتمالا جزء آپشن های ثابت خودرو باشند.

یک نکته مبهم در ۳۰۱ بحث کیسه هوای ایمنی است. برابر اعلام سازنده پژو ۳۰۱ دارای ۴ کیسه هوای ایمنی به صورت استاندارد است اما با بررسی خودروهای موجود در خط تولید ایران خودرو متوجه می شویم کلیه آنها دارای ۲ کیسه هوای ایمنی هستند. ضمن اینکه ایران خودرو چندی قبل اعلام نمود قصد دارد نسخه های فول آپشن ۳۰۱ را با ۶ کیسه هوای ایمنی راهی بازار نماید!

پژو 301

علیرغم اینکه نسخه های استاندارد ۳۰۱ ۴ کیسه هوا دارند خودروهای موجود در خط تولید ایران دارای ۲ کیسه هوا هستند.

نتیجه گیری

پژو ۳۰۱ یک خودروی خانوادگی در سگمنت C  به حساب می آید. طراحی بدنه آن قابل قبول بوده و امکانات رفاهی آن با شرط قیمت گذاری منطقی مناسب است. چنانچه این خودرو با مشخصات اعلامی سازنده به تولید انبوه برسد در صورت اتخاذ سیاست قیمت گذاری صحیح می تواند مشتریان زیادی داشته باشد. رقبای اصلی ۳۰۱ در بازار خودروهای چینی کمپانی های مختلف بوده که اغلب با کمک موتور توربو روی کاغذ مشخصات فنی جذابی دارند. این خودروها با طراحی های فریبنده و امکانات مناسب رقیب سرسختی برای ۳۰۱ خواهند بود.

چنانچه در حال حاضر قصد خرید یک پژو ۳۰۱ را داشته باشید راه دشواری را پیش رو خواهید داشت. با توجه به اینکه خط تولید ۳۰۱ هنوز فعال نشده و درب های واردات خودرو به کشور نیز بسته است می بایست به سراغ نمونه های دست دوم بروید. این خودروها که اکثرا مدل ۲۰۱۶ هستند کارکردی بیش از ۵۰۰۰۰ کیلومتر دارند و احتمالا پس از خرید می بایست بخشی اط قطعات مصرفی را تعویض نمایید. با توجه به مشترک بودن بسیاری از قطعات موتور با پیشرانه TU5 احتمالا مشکلی از این بابت نخواهید داشت. اما بسیاری از قطعات تزئینی و داخلی کمیاب و تا حدی نایاب می باشد.

 

۳۰۱ در خط تولید ایران در ۲ رنگ ارائه می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *