نقد و بررسی اچ سی کراس

اچ سی کراس

نقد و بررسی خودرو دانگ فنگ اچ سی کراس

سال ۱۳۹۴ شرکت ایران خودرو برای پر کردن جای خالی یک خودرو اتوماتیک در سبد محصولات خود به سراغ اچ سی کراس رفت. این خودرو بر خلاف سایر محصولات چین اصالت چینی اروپایی داشته و حاصل همکاری دانگ فنگ و پژو فرانسه است. همکاری نسبتا زیاد پژو با ایران خودرو و اشتراکات فراوان این محصول با خودروهای تولید شده در داخل کشور سبب شد تا H30 کراس گزینه ای ایده آل برای تولید در داخل کشور باشد.

اچ سی کراس

کپی نبودن طراحی اچ سی کراس برخلاف سایر محصولات چینی از مزایای آن است.

طراحی ظاهری اچ سی کراس

خودرو در نمای روبرو طراحی مناسب و اسپرت دارد. چراغ ها ابعاد نسبتا بزرگی داشته و به لطف استفاده از لنز شفاف حالت خشنی به خودرو داده اند. جلو پنجره به زیبایی طراحی شده و دو خط افقی کرومی با نقش های ریز یادآور محصولات رنجرور است. سپر خودرو طراحی مناسبی داشته و به وسیله یک فلاپ مشکی رنگ پوشیده شده است.

نمای جانبی طراحی به دور از هیجان و کاملا ساده داشته و رینگ های ۱۶ اینچی به همراه روف ریل تزئینی تنها موارد قابل ذکر این قسمت هستند. نکته جالب در مورد اچ سی کراس پوشش تمامی قسمت های خودرو به وسیله فلاپ های پلاستیکی بوده که این فلاپ های حتی روی گلگیرهای خودرو نیز قرار گرفته اند.

نمای عقب خودرو نیز طراحی بسیار مناسبی دارد. برجسته ترین نقطه طراحی این قسمت چراغ ها بوده که ستون عقب خودرو را کاملا پوشش داده اند. یک اسپویلر در بالای شیشه تعبیه شده که حس اپسرت بودن را به خودرو القا می کند. در نمای پایین سپر فلاپ های پلاستیکی ادامه یافته و با ایجاد برجستگی های تیز حس وجود دیفیوزر به بیننده القا می شود. نکته نه چندان مثبت طراحی نمای عقب تعبیه چراغ های خطر روی ستون بوده به طوری که با فشردن پدال ترمز نور زیادی از چراغ ها ساطع می شود که ممکن است برای سایر رانندگان آزار دهنده باشد.

اچ سی کراس

نمای عقب اچ سی کراس یادآور محصولات ولوو است.

نمای داخل از طراحی منطقی و مناسبی برخوردار است. بالاترین بخش داشبورد یک نمایشگر کوچک وظیفه کامپیوتر سفری را بر عهده دارد. در قسمت پایین مانیتور لمسی قرار داشته که کارکردن با آن برای راننده در هنگام حرکت چندان ساده نیست. در قسمت پایین کنترل سیستم تهویه مطبوع قرار دارد. طراحی آمپرها به شکل ۳ سیلندر بوده و از گرافیک مناسبی برخوردار است. فضای داخلی به نسبت به پژو ۲۰۶ بزرگتر و جادارتر بوده که این مهم به لطف ابعاد و فاصله محوری بیشتر به دست آمده است. فضای صندوق در حالت استاندارد حدود ۴۲۰ لیتر بوده که برتری محسوسی نسبت به پژو ۲۰۶ دارد.

مشخصات فنی اچ سی کراس

موتور مورد استفاده در اچ سی کراس همان موتور TU5 معروف است. حجم این موتور ۱.۶ لیتر بوده که می تواند ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور تولید نماید. حداکثر سرعت این موتور ۱۶ سوپاپ ۱۸۰ کیلومتر و شتاب صفر تا صد آن در نسخه اتوماتیک حدود ۱۳ ثانیه است. وزن خودرو ۱۲۳۰ کیلوگرم بوده که با توجه به ابعاد بیشتر و پلتفرم متفاوت با پژو ۲۰۶ منطقی به نظر می رسد.

موتور اچ سی کراس

پیشرانه H30 کراس مشابه پژو ۲۰۶ تیپ ۵ است.

ایران خودرو در ابتدا H30 کراس را هم به صورت گیربکس دنده و هم اتوماتیک عرضه نمود. در حال حاضر تنها نسخه اتوماتیک آن هم به صورت انگشت شمار روی خط تولید قرار دارد. اما گیربکس به کار رفته در اچ سی کراس کاملا با پژو ۲۰۶ تیپ ۶ تفاوت دارد. این گیربکس ۴ سرعته محصول کمپانی ایسین ژاپن بوده که هماهنگی مناسبی با موتور خودرو دارد. این گیربکس دارای سه حالت اسپرت، برفی و O/D است و حالت تیپ ترونیک برای آن در نظر گرفته نشده است. در حالت O/D گیربکس دنده ها را تا دور موتور بالاتری نگه داشته تا جای خالی حالت تیپ ترونیک احساس نشود.

در تست درایو گرفته شده اچ سی کراس عملکرد مناسبی از خود نشان می دهد. به دلیل پیرانه نه چندان قوی، وزن بالا و گیربکس اتوماتیک انتظار شتاب چندانی نمی توان از آن داشت اما ضرایب مناسب گیربکس نیازهای شما را برطرف می کنند. عملکرد گیربکس کاملا متفاوت با گیربکس AL4 است. در این خودرو خبری از تقه های رایج نبوده و دنده به در هر دور موتوری به نرمی تعویض می شوند. در صورت تعویض مداوم دنده در ترافیک های شهری و داغ شدن گیربکس همچنان تعویض دنده به خوبی انجام می شود. اما اچ سی کراس در بخش دیگری نیز نسبت به پژو ۲۰۶ برتری دارد. همان طور که عنوان شد به دلیل ابعاد بزرگتر، فضای خودرو در کلیه بخش ها نسبت به ۲۰۶ برتری دارد. این برتری در بخش قرارگیری موتور نیز ادامه یافته به طوری که سختی تعمیر ۲۰۶ در اچ سی کراس وجود نداشته و تعمیرکاران فضای بیشتری برای دسترسی به بخش های مختلف موتور در اختیار دارند.

اچ سی کراس

ایران خودرو اچ سی کراس را تنها در نسخه اتوماتیک عرضه می کند.

آپشن ها و امکانات رفاهی اچ سی کراس

اچ سی کراس در زمان معرفی با توجه به قیمت زیر ۵۰ میلیون تومان و استفاده از گیربکس اتوماتیک امکانات رفاهی بسیار خوبی را در اختیار داشت. اما حالا با توجه به افزایش چند برابری قیمت خودرو شاید این امکانات چندان چشمگیر نباشند.

کامپیوتر سفری، چراغ نقشه خوان جلو عقب، سانروف برقی، صندلی راننده ۶ حالته دستی،ایمبولایزر، سنسور و دوربین دنده عقب، فرمان هیدرولیک با کلیدهای کنترلی سیستم صوتی، تنظیم ۴ حالته فرمان،تهویه اتوماتیک، مانیتور لمسی، سیستم صوتی با ورودی AUX,USB, به همراه ۴ بلندگو و ۲ تیوتر، رهیاب، آینه های جانبی برقی با گرمکن، شیشه بالابر برقی درب های جلو و عقب، فرمان چرم، تریم داخلی با طرح کربن، صندلی های دو رنگ، رینگ آلومینیومی(آپشن) امکانات رفاهی اچ سی کراس هستند.

در بین این امکانات جای خالی صندلی و فرمان برقی تا حدودی احساس می شود.

اچ سی کراس

اچ سی کراس از امکانات رفاهی مناسبی برخوردار است.

اما در بخش امکانات ایمنی اچ سی کراس به ۴ کیسه هوای سرنشینان جلو و جانبی مجهز بوده که در این کلاس قیمتی بی رقیب است. سیستم ترمز ABS و EBD به صورت ۴ چرخ دیسکی در مواقع ضروری راننده را یاری نموده تا از تصادفات جلوگیری شود.

اما در بخش امکانات اچ سی کراس عدم وجود کروز کنترل و دیلات بسیار عجیب به نظر می رسد. با توجه به اینکه اکثر محصولات موجود در این کلاس قیمتی امکانات یاد شده را به صورت فابریک و یا آپشن در اختیار دارند این ضعف در H30 کراس بیشتر نمایان می شود.

اما شرکت آپکو به عنوان نماینده رسمی بخش آپشنال ایران خودرو امکانات مختلفی را برای H30 Cross ارائه داده که می توان این آپشن ها را به صورت استاندارد و بدون ابطال گارانتی بر روی خودرو نصب نمود.

از جمله این آپشن ها می توان به کروز کنترل فابریک اشاره نمود که به صورت کاملا استاندارد بر روی خودرو نصب شده و هیچگونه مشکلی برای سیستم برق خودرو ایجاد نمی کند. مورد دوم چراغ های دیلایت بوده که با توجه به جانمایی از پیش تعیین شده روی خودرو نصب می شود. مورد سوم گرمکن صندلی های جلو بوده که البته با توجه به جنس پارچه ای صندلی ها وجود آن چندان ضروری به نظر نمی رسد.

توصیه می شود با توجه به حساسیت سیستم برق خودرو برای نصب آپشن ها از قطعات فابریک استفاده کرده تا مشکلی برای مجموعه سیم کشی ایجاد نشود.

نکته بسیار مهم در مورد این خودرو تعبیه ایربگ های جانبی بر روی بخش کناری صندلی های جلو است. با توجه به اینکه این ایربگ ها در هنگام بروز تصادفات در کسری از ثانیه عمل می کنند برای صندلی های جلو نباید از روکش استفاده کرد. در صورت استفاده از روکش عملکرد ایربگ ها مختل شده و در صورت بروز تصادف سرنشینان آسیب جدی خواهند دید. بسیاری از روکش های موجود در بازار برچسب Airbag را در بخش های کناری به همراه دارند که اکثر آنها به صورت تزئینی بوده و در هنگام تصادفات هیچ گونه کارایی نخواهند داشت.

اچ سی کراس

فضای سرنشینان عقب در اچ سی کراس بسیار بیشتر از انواع پژو ۲۰۶ است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *