نشانه‌های خرابیِ صفحه کلاچ

خرابی صفحه کلاچ

صفحه کلاچ در خودرو قدرت تولیدی توسط موتور را به وسیله‌ی اصطکاک و چرخش با فلایول به گیربکس منتقل می‌کند. با توجه به اینکه در هنگام حرکت خودرو فشار زیادی به صفحه کلاچ وارد می‌شود این قطعه عمر مشخصی داشته و بعد از زمان مشخصی می‌بایست تعویض شود. در ادامه به بررسی نشانه‌های خرابی صفحه کلاچ و فرارسیدن زمان تعویض آن می‌پردازیم.

بد جا رفتن دنده یک و دنده عقب

در صورتی صفحه کلاچ و مجموعه گیربکس سالم باشد با گرفتن پدال کلاچ باید دنده‌های خودرو به راحتی تعویض شوند. یکی از اصلی‌ترین نشانه‌های خرابی صفحه کلاچ بد جا رفتن دنده یک و دنده عقب خودرو است. این مورد به خصوص در ترافیک‌های سنگین که فشار زیادی به صفحه کلاچ وارد می‌شود مشهود است.

لرزش خودرو هنگام رها کردن کلاچ

در صورتی که هنگام شروع به حرکت با دنده یک پس از رها کردن کلاچ موتور و اتاق به لرزه افتد به احتمال زیاد عمر صفحه کلاچ به پایان رسیده است. توجه داشته باشید در صورتی که هنگام شروع به حرکت گاز با فشار کم گاز حرکت کنید نیز ممکن است خودرو لرزشِ خفیفی داشته باشد اما این دو لرزش کاملا متفاوت است.

کم شدن کشش و قدرت خودرو

در این حالت زمانی که نیاز به شتاب گیری داشته باشید با فشار دادن پدال گاز شتاب خودرو افزایش نیافته و در سربالایی‌ها به صورت مداوم نیاز به دنده معکوس خواهید داشت. باید توجه داشت در صورتی که در سفرهای طولانی میزان بار و مسافر را افزایش دهید توان خودرو کاهش می‌یابد و این موضوع نیز روی کاهش شتاب تاثیر چشم گیری دارد. بنابراین کاهش شتاب و فدرت همیشه به علت خرابی صفحه کلاچ نیست.

گاز هرز خوردن خودرو

این موضوع یکی از واضح‌ترین راه‌های خرابی صفحه کلاچ است. در این حالت مثلا شما در حال حرکت خودرو را در دنده ۳ یا ۴ قرار می‌دهید. با فشار روی پدال گاز دور موتور به میزان ۱۰۰۰ دور یا حتی بیشتر به صورت ناگهانی افزایش می‌یابد اما سرعت خودرو تغییر محسوسی پیدا نمی‌کند. این مورد نشان می‌دهد زمان تعویض صفحه کلاچ فرا رسیده است. باید توجه داشت رانندگی در این حالت در زمان طولانی موجب اعمال فشار زیاد به موتور شده و در مسیرهای کوهستانی می‌تواند موجب جوش آوردن خودرو شود.

شروع حرکت با دنده ۲

یکی از آسان‌ترین روش‌های تست صفجه کلاچ این مورد است. خودرو را روشن کرده ورد یک مسیر مستفیم قرار دهید. در حالی که ماشین ثابت است دنده ۲ را درگیر کرده و پای خود را از روی پدال کلاچ بردارید. در صورتی که خودرو خاموش نشده و شروع به حرکت کند می‌بایست به فکر تعویض صفحه کلاچ باشید. در صورتی که خودرو خاموش شود صفحه کلاچ همچنان سالم است.

سفت شدن پدال کلاچ

پدال کلاچ در حالت عادی نباید خیلی سفت و یا خیلی شل باشد. در صورتی که پدال کلاچ خیلی سفت شده و هنگام رها کردن آن خیلی محکم به عقب برگردد ممکن است صفحه کلاچ تمام شده باشد. باید توجه داشت این مورد می‌تواند دلایل دیگری نیز داشته باشد و به تنهایی نشانه‌ی خرابی صفحه کلاچ نیست. در صورتی که کلاچ خودروی شما در حالت عادی نیز خیلی سفت است می‌توانید از کیت کلاچ اتوماتیک استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *